40520

طلا در مسیر ناهموار و مبهم تحولات سیاسی

دنیای معدن -در هفته‌ میلادی گذشته (19 تا 25 مردادماه) عواملی نظیر سخنرانی اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، تحولات سیاسی در جهان، تشدید رکود در منطقه پولی یورو و نیز اعلام شاخص‌های اقتصادی مهمی از آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و کالاها از جمله طلا شد.

از آنجاکه در اولین روز هفته نیز همچنان عمده توجه سرمایه‌گذاران معطوف به تحولات سیاسی بود که در هفته‌های اخیر موجبات بی‌ثباتی در اوکراین، عراق و غزه را فراهم می‌کرد، انتشار خبرهایی از کاهش تنش‌ها در مناطق مذکور ریسک‌پذیری را به بازارهای مالی بازگرداند و به معاملات سهام رونق بخشید. به علاوه روز دوشنبه پس از آنکه یکی از اعضای فدرال رزرو اظهار کرد روند رشد اقتصادی آمریکا و جهان چندان رضایتبخش به نظر نمی‌رسد، معامله‌گران امیدوار شدند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را برای مدت طولانی‌تری در پایین‌ترین سطح ممکن حفظ کند که این مساله تا حدودی مثبت‌اندیشی سهامداران را تقویت کرد.
از سوی دیگر احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر در اروپا، نگرانی‌ از پیامدهای رکود در منطقه پولی یورو و نیز اختلافات بحث‌انگیز مسکو و غرب و تاثیر منفی آن بر روابط تجاری دو منطقه فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد آورد. در عین حال به‌طور کلی از آنجاکه رعایت محافظه‌کاری ایجاب می‌کرد تا افراد مایل به نگهداری ارز مطمئنی نظیر دلار در پرتفوی خود باشند شاخص دلار قوت گرفت.
همچنین در این روز نه تنها رونق بازارهای سهام و فروکش کردن بحران سیاسی موجود از خرید طلا به‌عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر کاست و موجب خروج وجه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا شد بلکه نبود خرید فیزیکی از سوی مصرف‌کنندگان اصلی در جهان یعنی چین و هند نیز در افت بهای طلا نقش بسزایی داشت. رشد عدم اطمینان نسبت به روند بهبود اقتصادی در اروپا و به هم ریختن جو روانی بازار در پی انتشار گزارش‌هایی بسیار ناامیدکننده از اوضاع منطقه پولی یورو در روز سه‌شنبه از جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام کاست و ریسک‌گریزی را فزونی بخشید. در واقع کاهش قابل توجه شاخص ZEW آلمان و افت آن تا کمترین سطح خود طی دو سال اخیر نشان داد نگرانی زیادی نسبت به تشدید درگیری‌ها در اوکراین و وخیم شدن روابط تجاری اروپا با روسیه، به ویژه آلمان، وجود دارد. درخصوص طلا نیز از یکسو انتشار خبرهایی تنش‌زا از اوکراین بهای طلا را افزایش داد و از سوی دیگر تمایل برای شناسایی سود در ساعات پایانی معاملات همراه با بالا بودن ارزش دلار از رشد بیشتر قیمت این کالای گرانبها جلوگیری کرد. اگرچه روز چهارشنبه آمار و ارقام اقتصادی مربوط به آمریکا، اروپا، ژاپن و چین چندان رضایت‌بخش نبودند، اما این تفکر که شاید فدرال رزرو به این زودی‌ها تغییر مثبتی در نرخ بهره خود اعمال نکند به بهتر شدن جو روانی بازارهای سهام کمک کرد. در این مورد امیدوارکننده بودن اطلاعیه‌های مربوط به درآمد فصلی برخی شرکت‌ها هم سهم بسزایی داشت. به علاوه در شرایطی که اوضاع منطقه پولی یورو نگران‌کننده به نظر می‌رسید. اینکه ممکن است بانک مرکزی اروپا دست به اقدامات حمایتی گسترده‌تر بزند تا به این وسیله از کند شدن رشد منطقه ممانعت کند نرخ برابری یورو به دلار را به کاهش واداشت.
در این روز افت معاملات سهام و بی‌ثباتی در وضعیت سیاسی اوکراین و عراق و نیز گمانه‌زنی‌ها از کم بودن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در آینده نزدیک بر تقاضا برای طلا افزود. البته همچنان حمایتی از جانب خریداران فیزیکی احساس نمی‌شد و بالارفتن ارزش دلار هم بیشتر شدن قیمت مزبور را اندکی محدود می‌کرد.
پس از آنکه انتشار گزارش‌های ضعیفی از میزان تولید ناخالص داخلی اروپا، آلمان و فرانسه هشدار داد که تاثیر تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه بر مناسبات تجاری این دو منطقه و بر اقتصاد اروپا را نمی‌توان نادیده گرفت جوی منفی بر بازارهای سهام روز پنج‌شنبه حاکم شد و سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های مطمئن‌تر همچون دلار و اوراق قرضه آلمان روی آوردند، البته افزایش این احتمال که بانک مرکزی اروپا با هدف مقابله با رکود، سیاست‌های انبساطی قوی‌تری را در پیش خواهد گرفت همراه با سخنان پوتین درخصوص عدم تمایل به گسترش درگیری‌ها در اوکراین دوباره تا حدی ریسک‌پذیری را بهبود بخشید و از بدبینی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی کاسته شد. در بازار طلای این روز انتشار گزارش ضعیفی از وضعیت بیکاری در آمریکا، رشد کند اقتصاد اروپا و افت قابل توجه وام‌های اعطا شده در چین را می‌توان از دلایل اصلی بالا رفتن بهای طلا دانست؛ اگرچه همچنان سطح خرید فیزیکی پایین بود و ناآرامی‌ها در اوکراین و خاورمیانه تحت نظر قرار داشت. به علاوه اطلاعیه‌ای از انجمن جهانی طلا منتشر شد که نشان داد تقاضا در سه ماه دوم سال جاری 16 درصد کاهش یافته است. در روز پایانی هفته خبر حمله نیروهای اوکراینی به تاسیسات نظامی روسیه مستقر در مرزهای دو کشور با تقویت ریسک‌گریزی افراد، خرید دارایی‌های مطمئن‌تر نظیر اوراق قرضه آمریکا را افزایش داد به‌طوری‌که نرخ بهره اوراق 10 ساله به کمترین سطح خود در سال جاری رسید، البته خوش‌بینی سرمایه‌گذاری نسبت به نتیجه اقدامات حمایتی ECB و اینکه شاید بحران سیاسی در اوکراین بار دیگر فروکش کند تا حدی از ریزش بازارها جلوگیری کرد.
در این میان باوجود افت شاخص دلار و بروز درگیری‌های تازه در اوکراین، امیدواری معامله‌گران از اینکه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا در نهایت به بهتر شدن وضعیت فعلی خواهد انجامید، فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد آورد. ثبت بیشترین رشد هفتگی بازارهای سهام اروپا از اواسط فوریه، رشد شاخص‌های نزدک و S&P تا بالاترین سطح خود از ماه جولای و نبود تقاضا از سوی چین و هند در کاهش قیمت کالای مزبور در روز جمعه موثر واقع شد.
بازار طلا در هفته پیش رو: در حال حاضر روند بهبود اقتصادی و سطح خرید فیزیکی طلا به گونه‌ای است که از افزایش بهای طلا حمایت نمی‌کنند و به نوعی در تقابل با تاثیر تحولات سیاسی بر قیمت این کالای گرانبها قرار گرفته‌اند. در واقع این روزها طلا در مسیر ناهموار و مبهم تحولات سیاسی قدم بر می‌دارد و ازآنجاکه سیاست، فعلا می‌تواند بهانه‌ای برای رشد بهای کالای مذکور باشد پس رفع این دلیل نیز طلا را ناچار به ادامه روند نزولی خود در بلندمدت خواهد کرد. از این‌رو است که باید علاوه بر پیگیری تنش‌های سیاسی، تاثیر شاخص‌های اقتصادی آمریکا (مخصوصا مربوط به اشتغال) بر سیاست‌گذاری بعدی فدرال رزرو را کاملا تحت نظر داشته باشیم. همچنین در شرایطی که وضعیت منطقه پولی یورو هنوز نگران‌کننده است، گزارش‌های چین یکی در میان، مثبت و منفی اعلام می‌شود و درنتیجه می‌توان این کشور را در مرحله تلاش برای مساعد کردن اوضاع خود متصور شد.

دیدگاهتان را بنویسید