40519

افت بیش از 300 تومانی مس در بورس کالا

دنیای معدن - سحر نمایشی: همان‌طور که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و فعالان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت قیمت مس با افت 500 تومانی در بازار آزاد مواجه شد، این در حالی است که فلز سرخ در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران نیز کاهش بیش از 300 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. ریزش قیمت مس و رسیدن مجدد آن به زیر 7 هزار دلار مهم‌ترین‌ ‌عامل این روند نزولی بعد از رکود مبادلات در بورس و بازار غیر رسمی این محصول بوده است.

به گفته کارشناسان نوسان‌های قیمت نفت، نرخ این فلز را در بازارهای جهانی دچار نوسان کرده و همین امر موجب شده تا بازار داخلی مس نیز علاوه ‌بر رکود نسبتا طولانی بازار، متاثر از عوامل جهانی باشد. البته ثبات نسبی ارز طی ماه‌های اخیر هم تا حدی در نقش یک عامل تثبیت‌کننده در کنترل نوسانات قیمت مس ظاهر شد، اما اثر اخبار جهانی بر روند بازار داخلی فلزات پایه به‌خصوص برای مس در این روزها بیشتر است.
بر این اساس به عقیده فعالان آگاه کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت ولی پتانسیل‌های بازگشت به ثبات نیز فراوان است. البته با توجه به کاهش نرخ ارز که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد می‌توان به ریزش قیمت‌ها در رکود فعلی تقاضا امیدوار بود. به این ترتیب روز گذشته درمعاملات بورس کالای ایران، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 21 هزار و 59 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 371 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده در حالی ‌که با تقاضای 720 تنی رو‌به‌رو بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 21 هزار و 723 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت 373 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار و 500 تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 960 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 21 هزار و 782 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش 373 تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود و با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر مس در بازار آزاد هم‌اکنون با قیمت 24 هزار و 300 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش 100 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید