40328

دوگانگی در بازارهای سنگ‌آهن

دنیای معدن -بازار سنگ‌آهن در اقصی نقاط جهان با محوریت بازار چین مدتی است که شرایط مطلوبی ندارد و قیمت‌ها در کمتر از 100 دلار تثبیت شده است.

در هفته‌های گذشته و پس از رسیدن قیمت سنگ‌آهن به کمتر از 90 دلار در 12 جولای که کمترین حد در چند سال گذشته بود، شاهد افزایش مجدد قیمت سنگ‌آهن هستیم تا جایی که توانست به بالاتر از 95 دلار در هر تن برسد. برخی رسانه‌ها این رخداد مهم یعنی افزایش قیمت‌ها را به دلیل چانه‌زنی بزرگان این صنعت با محوریت تولید‌کنندگان بزرگ استرالیایی و برزیلی دانستند که در بالا بودن موجودی انبارها با عدم کاهش نرخ و برخی محدودیت‌های فروش توانستند قیمت‌ها را صعودی کنند.


با توجه به افت قیمت فولاد در اقصی نقاط جهان، تضعیف شدید تقاضای داخلی فولاد در چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور و... پیش‌بینی می‌شود روند نزولی قیمت‌ها دوباره آغاز شود. هم‌اکنون قیمت سنگ‌آهن نقدی در حدود 93 دلار و 20 سنت در بازار چین معامله می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» هم‌اکنون با نزدیک‌شدن به زمان پایان فصل تعطیلات در غرب، پایان زمان بارش باران‌های موسمی در شرق و بهبود مجدد ساز و کارهای اقتصادی، می‌توان به رشد تقاضای فولاد امیدوار بود. این در حالی است که قیمت‌های پایین سنگ‌آهن در کنار روند نزولی زغال سنگ کک شو و کاهش قیمت نفت، هزینه تولید و حمل ونقل را کاهش داده که پتانسیلی برای کاهش قیمت تمام شده فولاد خام است. در ظاهر باید سودآوری کارخانه‌های تولید فولاد خام در جهان کاهش نیافته باشد، ولی کاهش محسوس ارزش سهام این شرکت‌ها نشان‌دهنده کاهش سودآوری آنها است. تولید‌کنندگان بزرگ جهان با مبدا استرالیا و برزیل، ظرفیت تولید خود را به شدت افزایش داده و حجم محموله‌های آنان نیز رشد قابل توجهی داشته است. این مطلب در کنار قیمت تمام‌شده پایین‌تر و عیار بالاتر توانست بخش بزرگی از تولید‌کنندگان چینی را از گردونه تولید خارج کند که به کاهش حجم عرضه نیز انجامیده است. هماهنگی تولید‌کنندگان برتر می‌تواند پتانسیل مهمی برای افزایش قیمت‌ها باشد. از طرفی افت نرخ سهام شرکت‌های فولادی که نشان‌دهنده کاهش سودآوری آنها است نیز می‌تواند فاکتور مهمی برای کاهش هزینه تولید و فشار برای کاهش قیمت سنگ‌آهن باشد.
با توجه به تقویت بازار فولاد صادراتی چین به مقاصد آمریکای شمالی و اروپا در کنار ضعف بازار فولاد داخلی چین و کاهش قیمت نفت، همچنین بالا بودن محسوس موجودی انبارها می‌توان گفت که بازار سنگ‌آهن در یک دوگانگی حاد قرار دارد. از طرفی بازار فولاد نیاز به ریزش قیمت سنگ‌آهن دارد، ولی کاهش ارزش سهام تولید‌کنندگان اصلی سنگ‌آهن در برزیل و استرالیا اجازه چنین امری را نمی‌دهد.
بر اساس گزارش ها؛ با توجه به افت قیمت نفت و کاهش نسبی هزینه حمل و استخراج می‌توان به کاهش محدود هزینه استخراج سنگ‌آهن امیدوار بود. از سوی دیگر با التفات به این اوضاع و عزم دولت چین برای حفاظت از محیط زیست، تخریب بسیاری از کارخانه‌های قدیمی و حتی محدودیت تولید برای کارخانه‌های موجود در کنار ذخایر بالای انبارها می‌توان ادامه روند نزولی فعلی را برای کوتاه مدت هشدار داد. این در حالی است که با آغاز روزهای سرد سال انتظار افزایش تقاضای فولاد در نقاط مختلف جهان وجود داشته که پتانسیلی برای افزایش مجدد قیمت‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید