40065

نوسان اندک بازار «آتی»

دنیای معدن -دیروز با آغاز ساعات معاملات همراه با اعلام کاهش 2/0 درصدی شاخص تولیدات صنعتی کشور چین، اونس تا محدوده 1308دلار کاهش یافت. معاون فدرال رزرو آمریکا ضمن اظهار ناامیدی از رشد اقتصادی آمریکا و جهان، افزود: هنوز وضعیت سیاست‌های پولی آمریکا مشخص نیست و تزریق 4 هزار میلیارد دلار طی سالهای اخیر مدیریت نرخ بهره را با مشکل روبه‌رو‌ کرده است اما در هفته آینده، گزارش‌های اقتصادی متعددی منتشر خواهد شد که بر روند قیمتی اونس موثر خواهند بود.

نرخ تورم چین و گزارش شاخص خرده‌فروشی آمریکا امروز (چهارشنبه) و تولید ناخالص داخلی منطقه یورو، فرانسه و آلمان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته آینده منتشر خواهند شد. شاخص تجاری آمریکا نیز در روز جمعه منتشر خواهد شد.
اما از منظر تکنیکال همچنان حمایت قوی 1300 دلاری، از سقوط طلا به زیر این سطح جلوگیری کرده که عوامل ژئوپلیتیکی، گزارش‌های اقتصادی و جنگ‌های منطقه‌ای باعث تقویت این سطح شده و فضای بازار را در حال حاضر تا حدودی صعودی کرده است که در این شرایط پیش‌‌بینی نزولی شدن بازار چندان عاقلانه نخواهد بود. در بازار نقدی و آتی سکه به رغم نوسانات زیاد اونس از روز چهارشنبه هفته گذشته، شاهد ثبات نسبی در بازار بودیم که یکی از دلایل این امر کاهش قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی است. شایان ذکر است ادامه رکود در بازارهای دلار و سکه، با توجه به سپری شدن روزهای معاملاتی در سررسیدهای دورتر باعث شکسته شدن قیمت این سررسیدها خواهد شد که این امر یکی از دلایل ادامه روند نزولی این سررسیدها است. همچنین دیروز نـرخ رسمی دلار در ادامه رشد روز ماقبل خود با 10 ریال افزایش به 26.511 ریال رسید تا پس از گذشت 145 روز به نرخ محاسباتی در بودجه 93 برسد. به عقیده برخی کارشناسان با توجه به پایین بودن نرخ رسمی ارز در ماه‌های ابتدایی سال، در ماه‌های آینده این نرخ باید بالاتر از این مقدار تعیین شود تا تراز ارزی دولت با کسری روبرو نشود. در بازار آزاد نیز دلار 3.120 تومان مبادله شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی به قیمت دو روز قبل خود برگشت و 953 هزار تومان قیمت گذاری شد. در بـازار آتی دو سررسید دی و اسفند، در حراج تک قیمتی کشف نرخ شدند.
قیمت بازگشایی تمام سررسیدها به تبع افت اونس و دلار کمتر از قیمت تسویه روز سه‌شنبه قرار داشتند. مجموع معاملات در تمامی سررسیدها تا ساعت 13:00 روز چهارشنبه به 989 قرارداد رسید. نوسان قیمتی هم در دورترین سررسید به 25 هزار ریال کاهش یافت.

نوسان اندک بازار «آتی»

دیدگاهتان را بنویسید