40064

بازار پر‌ابهام فلزات رنگی

سحر نمایشی: همزمان با افت نرخ ارز در بازار آزاد و ریزش قیمت فلزات جهانی، بازار داخلی این محصولات روز چهارشنبه با شیب ملایم کاهشی به معاملات خود پایان داد. البته این در حالی است که روند معاملات در این روز همچنان راکد بود.

به گفته یکی از فعالان بازار، تجار در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و از طرفی نیز فروشندگان از فروش کالاهایی که با قیمت بالاتری خریداری کرده‌اند، خودداری می‌کنند و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود قیمت فلزات رنگی تا اواسط شهریورماه با همین روند همراه خواهد بود. به این ترتیب بنا بر پیش‌بینی کارشناسان انتظار نمی‌رود که هفته آینده با توجه به ادامه رکود فعلی، شاهد افزایش تقاضای جدیدی از این محصولات باشیم؛ چرا‌که شیب کاهنده قیمت‌ها در بازار داخلی موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای اخیر شده است.
البته سه‌شنبه گذشته هم با وجود کاهش بیشتر قیمت فلزات پایه در بورس لندن، بازار داخی باثبات قیمت مواجه شد؛ چرا‌که همچنان قیمت جهانی طلا در حال نوسان است و تاثیر زیادی بر نرخ دلار و بازار فلزات پایه گذاشته، اما آنچه از ظاهر امر پیداست این است که بازار داخلی در مقابل ریزش بازارهای جهانی و سایر پارامترهای تاثیرگذار اندکی مقاومت می‌کند. البته در میان سایر فلزات پایه، سرب و آلومینیوم تنها فلزاتی بودند که با نوسانات اندکی رو‌به‌رو شدند و تنها دلیل آن هم افزایش تقاضای این فلزات در بازار آزاد بوده است.
به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم تولیدات صنعتی چین، کاهش موجودی انبارها‌، افزایش قیمت نفت و دورنمای نسبی افزایش هزینه تولید، بهبود ساز‌و‌کارهای اقتصادی و نوسان جذابیت سفته‌بازی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل برای افزایش قیمت‌ در هفته‌های پیش‌رو دانست. حجم تولیدات صنعتی چین به 8/8 درصد رسیده که به نسبت ماه قبل و نرخ 7/8درصد یک رشد آرام را تجربه کرد. هم‌اکنون بدنه حاکمیتی در چین تلاش بسیاری برای بالا نگه داشتن نرخ رشد اقتصادی این کشور به عمل آورده که افزایش شاخص PMI را می‌توان در این چارچوب برآورد کرد. به نظر می‌رسد دورنمای رشد تولیدات صنعتی چین و به تبع آن دورنمای رشد اقتصادی این کشور بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد که برای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف فلزات یک داده بسیار مهم تلقی می‌شود. این شرایط باعث شد که حجم واردات فلزات چین نیز افزایش یابد که این نقطه قوت را می‌توان در راستای افزایش حجم تولیدات صنعتی این کشور قلمداد کرد.
از طرفی آمار انتشار یافته در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده؛ زیرا اگرچه با افت قیمت‌ها همزمان شده، اما چون افزایش تقاضا به عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است انتظار افزایش قیمت‌های بورس لندن را دامن زده است که این مساله بر بازارهای داخلی موثر خواهد بود. البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت و میان‌مدت می‌کند. با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر ‌دهد؛ چرا که با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیرگذاری این عامل، بیشتر از نرخ فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه مدت پیش‌بینی ثبات نرخ ارز وجود دارد.

بازار پر‌ابهام فلزات رنگی

دیدگاهتان را بنویسید