39656

نوسان در بازار فلزات پایه ادامه خواهد داشت؟

ادامه تقاضای ضعیف

دنیای معدن -سحر نمایشی: همزمان با کاهش ملایم نرخ ارز در بازار آزاد و افت و خیز قیمت فلزات پایه جهانی، بازار داخلی این محصولات روز سه‌شنبه با نوسان قیمت‌ها به معاملات خود پایان داد، این در حالی است که روند معاملات در این روز همچنان راکد بود.

روند فروش در بازار فلزات پایه داخلی طی ماه‌های اخیر بسیار کند بوده است، در شرایطی که در بازارهای جهانی بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده این روند نزولی رو‌به اتمام است، چرا که بر اساس اخبار منتشر شده افزایش خرید از جانب چینی‌ها و روند رشد تقاضای این محصولات آغاز شده است. با این وجود تحلیلگران سوسیت جنرال اعتقاد دارند در حال حاضر ظرفیت تولیدی قابل ملاحظه‌ای در بازار به حالت تعلیق درآمده و مسلما با افزایش تقاضا در نیمه دوم سال این ظرفیت‌های تولیدی بار دیگر به چرخه باز می‌گردند و همین امر از رشد قابل ملاحظه قیمت جلوگیری می‌کند. البته ناگفته نماند که کارشناسان حوزه فلزات پایه داخلی بر این باورند که روند کاهشی فعلی قیمت‌ برخی از محصولات موقتی بوده و برآیند کلی بازار در بلندمدت با توجه به پارامترهای موجود صعودی خواهد شد که این روند رو به رشد می‌تواند ادامه یابد.
همچنین برخی صاحب‌نظران نوسان مکرر قیمت فلزات پایه در بازار داخلی را آن هم با وجود رکود فعلی، پراکندن شایعاتی می‌دانند که این روزها سعی درتغییر مسیر قیمت‌ها و پایان رکود معاملاتی بازار دارد.
برخی آگاهان اقتصادی نظریه‌های متفاوتی در مورد عوامل افت و خیز قیمت‌‌ها در بازارهای جهانی ارائه می‌دهند. بعضی از آنها معتقدند چون طلا به‌عنوان یک فلز اساسی در بازارهای جهانی نوسانی بوده پس سایر بازارهای فلزات نیز متناسب با آن به صورت مداوم در حال تغییر هستند. البته نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز به همین سرعت تغییر مسیر ‌دهد، چرا‌‌که با توجه به نوسان نرخ ارز و قدرت تاثیرگذاری این عامل اما همچنان بازار داخلی واکنش بیشتری به بازارهای جهانی نشان می‌دهد. به عبارت دیگر قیمت محصولات پایه فلزی در کشور ما با واقعیت‌های جهانی فاصله دارد، زیرا در تعیین قیمت این محصولات، تنها به قیمت‌های بازار لندن و نرخ ارز تکیه می‌شود حال آنکه شرایط کشور تاثیر بیشتری بر بازار دارد.
به این ترتیب کارشناسان معتقدند که در هفته آتی نیز این نوسان قیمت‌ها ادامه خواهد داشت، البته بعید به نظر می‌‌رسد که با توجه به نوسان نرخ فلزات جهانی به همین زودی با ثبات یا رشد قیمت فلزات پایه در داخل مواجه شویم.
از سوی دیگر به گفته فعالان بازار، نوسان قیمت‌ها در روزهای اخیر باز هم منجر به بی‌اعتمادی تجار در بازار داخلی شده است و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران خریدهایشان را در روزهای آغازین فصل تابستان انجام داده‌‌اند، در نتیجه بازار تا اواسط شهریور ماه با کاهش محسوس تقاضا مواجه خواهد بود و خرید و فروش‌ها هم کمتر خواهد شد. فعالان بازار معتقدند این احتمال وجود دارد که کاهش تقاضا در بازار منجر به کاهش قیمت فلزات پایه شود، اما تا جایی که رشد احتمالی نرخ ارز در این دوره این فرصت را از بازار نگیرد.
از طرفی نیز به نظر می‌رسد به‌ دلیل کم‌انگیزگی تولیدکنندگان، تمایل جدی به افزایش تولید وجود ندارد، به طوری که نوسان قیمت‌ها به این بی‌انگیزه بودن بیش از گذشته دامن زده است. البته با روندی که بازار در پیش گرفته بعید نیست هزینه‌های سنگین و شرایط سخت اقتصادی، تولیدکنندگان بزرگ را نیز از پا درآورد.
ادامه تقاضای ضعیف

دیدگاهتان را بنویسید