39518

صدور پروانه بهره برداری بالغ بر 11 میلیون تن ماده معدنی در آذربایجان غربی

دنیای معدن -اکبر طاهری ، با اشاره به صدور 22 پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه گذاری 104 هزار و 644 میلیون ریال برای ذخایر قطعی به میزان 11 میلیون و 839 هزار تن از ابتدای سالجاری تا کنون، افزود: با صدور این تعداد پروانه بهره برداری معدنی برای 200 نفر در استان شغل ایجاد شده که اکثر پروانه های بهره برداری معدنی صادره شامل مرمریت، آهن، پوزولان، گرانیت، تراورتن، زرنیخ، لاشه آهکی و سیلیس است.

وی با اعلام اینکه طی این مدت 25 پروانه اکتشاف و 17 گواهینامه کشف مواد معدنی در آذربایجان غربی صادر شده، اظهار داشت: اکتشاف، بهره برداری، فرآوری و صادرات 4 حلقه اصلی زنجیره معدن بوده که متاسفانه با وجود دارا بودن رتبه سوم کشوری را از لحاظ تنوع مواد معدنی، این زنجیره در استان کامل نیست.
معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دنبال تعیین و تصویب مشوقهای جذب سرمایه گذاری در بخش معدن استان هستیم، ادامه داد: نگاه به بخش معدن باید همراه با توسعه صنایع معدنی باشد.
طاهری خواستار توسعه واحدهای فرآوری و تکمیلی مواد معدنی در آذربایجان غربی با توجه به پتانسیلهای موجود شد و اعلام کرد: لازمه افزایش سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی استان لزوم توجه جدی بر توسعه واحدهای فرآوری و تکمیلی مواد معدنی در استان است.
وی همچنین خواستار کنترل میزان استخراج مواد معدنی از معادن و جلوگیری از برداشت غیر مجاز شد و گفت: در این راستا نیازمند همکاری سازمان پایانه ها، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی هستیم که باید همه ابزارهای لازم را بر اساس قانون بکارگیری کنند.
طاهری از شناسایی 80 نوع سنگ تزئینی خبر داد و استان را کلکسیونی از انواع سنگهای معدنی موجود دانست و یادآور شد: آذربایجان غربی رتبه سوم کشوری را از لحاظ تنوع مواد معدنی داشته که این استان با دارا بودن 49 نوع ماده معدنی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
از 68 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور 49 نوع آن در آذربایجان غربی شناسایی شده که 19 نوع آن در مرحله اکتشاف و 30 نوع آن در مرحله بهره برداری بوده و سینیت های سبز پیرانشهر و مهاباد، گابروهای مشکی قره باغ و گرانیت ها، تراورتن ها و مرمرها از جمله سنگ های تزئینی استان محسوب می شوند.
کشف بیشترین ذخایر طلای کشور در استان، وجود ذخایر بزرگ تیتان، ذخایر ارزشمند و متنوع از انواع سنگهای تزئینی در بیش از 80 رنگ و 15 نوع، پتانسیلهای باریت با وزن مخصوصی 4.2 گرم بر مترمکعب نشان دهنده غنای استان از نظر تنوع مواد و پتانسیل‌های معدنی است.
تیتان، کان سنگ طلا، باریت، فلدسپات، میکا، کان سنگ نقره و انواع سنگ های تزیینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت انواع مواد معدنی استخراج شده از معادن آذربایجان غربی بوده که بیشترین معادن استان در شهرستانهای ارومیه، مهاباد، خوی و تکاب به ترتیب با تعداد معادن ۵۸ معدن، ۵۰ معدن، ۴۷ و ۴۲ معدن است .

دیدگاهتان را بنویسید