39044

تغییرات جهانی قیمت فلزات پایه چه اثری بر بازار تهران دارد؟

واکنش‌های متفاوت در بازار داخلی

سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی یک هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اخبار مربوط به بازارهای جهانی قرار گرفت که تاثیر زیادی بر میزان عرضه و تقاضای این محصولات در بازارهای داخلی گذاشت، به‌طوری که افت و خیز قیمت‌ جهانی این فلزات در این مدت، موجب نوسان نرخ محصولاتی همچون نیکل، سرب و روی شد.

از طرفی مس و آلومینیوم هم با وجود نوسانات پی‌در‌پی در بازارهای جهانی با جهت‌گیری نزولی و کاهش نسبی دلار در بازار آزاد هنوز شرایط قبلی خود را حفظ کرده و حتی با افزایش محدود قیمت‌ها نیز رو‌به‌رو شده‌اند که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه این روند یک پارادوکس است (یک روند متناقض میان دو بازار).
این در حالی است که قلع، هم در بازارهای جهانی و هم در بازارهای داخلی طی هفته اخیر روند مداوم نزولی را در پیش گرفته بود. تحلیلگران معتقدند افزایش میزان تولیدات جهانی این فلز از عمده دلایل کاهش قیمت آن بوده‌، کما اینکه بازار داخلی قلع نیز با کاهش تقاضا رو‌به‌رو است.


مس روند صعودی در پیش گرفت
روند معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمتی با رکود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد داخلی اعلام نشد، اما به گفته برخی فعالان بازار این فلز با قیمتی بین 24 هزار و 200 تومان و 24 هزار و 400 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود، با توجه به آمارهای انتشاریافته از موجودی انبار LME، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد.


نوسان قیمتی نیکل
افت و خیز پی در پی قیمت نیکل طی هفته گذشته در بازارهای جهانی موجب کاهش تقاضا در بازار داخلی این محصول شد. بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده موجودی انبارهای لندن به شدت افزایش‌یافته و با توجه به صعود بیش از حد قیمت‌ها در یک ماه اخیر بازار کشش رشد مجدد نرخ این محصول را ندارد. همچنین افزایش موجودی انبارها که نشان‌دهنده برتری عرضه به نسبت تقاضا است به نظر می‌رسد موجب ادامه این روند نزولی شود. از طرفی با توجه به کاهش قیمت‌ها در دیگر بازارهای فلزات پایه می‌توان این پتانسیل کاهش را به نسبت تاثیر متقابل از دیگر بازارها، قوی‌تر از گذشته ارزیابی کرد. تمامی این موارد در حالی است که با توجه به جایگاه روسیه و شرکت بزرگ نرولیسک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل در جهانی که برخی معتقدند ولادیمیر پوتین از سهامداران اصلی آن است، در صورت تحریم روسیه و افزایش بیشتر محدودیت‌های فعلی شاید این رخداد را بتوان پتانسیلی برای افزایش قیمت نیکل دانست این مطلب تا کنون توانسته جلوی کاهش افسار گسیخته قیمت نیکل را بگیرد اما با توجه به حجم بسیار بالای 318 هزار و 114 تنی موجودی انبارها شاید این جو روانی عمق چندانی برای حمایت از قیمت نیکل نداشته باشد.


روند متفاوت روی
روی هفته گذشته را با روند نوسانی به پایان برد. این در شرایطی است که نوسان‌های این فلز متفاوت از سایر فلزات پایه بود، چرا که روی تنها فلزی است که در هر موقعیتی محدوده قیمتی خود را حفظ می‌کند. به ‌این ترتیب افت و خیزهای جهانی این فلز در هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۱۰۰ تومان کاهش دهد و به محدوده قیمتی 7 هزار و 750 تومان در هر کیلو برساند. البته این در شرایطی است که طی دوازده ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود 30 درصد کاهش یافته است.

واکنش‌های متفاوت در بازار داخلی

دیدگاهتان را بنویسید