38499

امیدواری‌ها برای خروج سرب از انزوا

سحر نمایشی: قیمت سرب نزدیک به سه هفته است که در بورس جهانی لندن به صورت فزاینده‌ای رشد می‌کند درحالی که بازار شانگهای نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است.

با توجه به بهبود بازار این فلز در اقصی نقاط جهان و شرایط سخت تولید، می‌توان به ادامه روند آرام صعودی سرب امیدوار بود اما به تبع نوسانی بودن قیمت‌ها در بازار شانگهای، هنوز پتانسیل نوسانات غیرمنتظره بسیاری وجود دارد.


با توجه به تاثیر منفی سرب بر محیط ‌زیست اغلب، به خصوص کشورهای پیشرفته‌تر سعی دارند کاربرد این فلز را در صنایع خود محدود کنند، چرا‌که تولید سرب تاثیر منفی بیشتری بر محیط زیست دارد و رشد تولید این محصول از دیگر فلزات مشابه کمتر است.
با توجه به شرایط خاص تولید این فلز در کنار تولید روی (که به پاراژنز معروف است) می‌توان عدم تغییر محسوسی را حتی با توجه به مشکلات زیست محیطی در مصرف این محصول پیش‌بینی کرد.
تجربه نشان داده است که محدودیت دولت‌ها برای تولید و مصرف سرب به دلیل مخاطرات زیست‌محیطی بیشتر بر حجم تولید آن موثر بوده تا حجم مصرف آن.
با توجه به کاربرد سرب در برخی صنایع مهم از جمله ساخت باتری، صنایع شیمیایی و عکاسی می‌توان گفت که مصرف سرب در اقصی نقاط جهان نه تنها کاهشی نداشته، بلکه با افزایش رو به رو بوده است، این در شرایطی است که افزایش تقاضای سرب به نسبت دیگر فلزات از جمله روی بسیار کمتر است.
برآیند این موارد مخصوصا برخی محدودیت‌های تولید در کنار رشد مصرف باعث کاهش موجودی انبارها شده است تا جایی که در سه سال گذشته موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از 400 هزار تن به نزدیک 190 هزار تن رسیده است. این روند نزولی در گذشته باعث افزایش محسوس نرخ سرب مخصوصا از اواخر ماه فوریه سال جاری تا کنون بوده است.
بازار این فلز پس از افزایش شدید قیمت‌ها با عقب‌نشینی بسیاری از خریداران رو‌به‌رو شد که در کنار افزایش موجودی انبارها باعث افت قیمت آن شد.
با توجه به شرایط خاص بازار و ورود غالب فلزات پایه به یک فاز استراحت و تعدیل در کنار افزایش موجودی انبارها در ابتدای ماه جولای و ثبات نسبی می‌توان بازار این فلز را با یک جهت‌گیری بسیار آرام صعودی ادامه‌دار ارزیابی کرد تا جایی که جذابیت خرید افزایش ممکن است به زودی تقویت شود.
رشد قیمت نفت، بهبود شاخص مدیران خرید چین مخصوصا برای واحدهای کوچک‌تر، ورود دیگر فلزات پایه به یک فاز صعودی و تاثیر متقابل آن بر بازار سرب، پایان فصل باران‌های موسمی در آسیای جنوب شرقی با محوریت شرق چین می‌تواند عوامل موثری برای افزایش قیمت سرب باشد.
به نظر می‌رسد هنوز پتانسیل شدید افزایش قیمت سرب در بازار پدید نیامده، بنابراین ادامه نوسان در قیمت‌های پایین فعلی و حتی ادامه این روند نزولی در کوتاه مدت قابل پیش‌بینی است.
پس از گذشت این زمان و تمرکز پتانسیل رشد و بازگشت خریداران به بازار می‌توان به افزایش مجدد قیمت سرب در میان مدت امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید