38213

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان:

توسعه شبکه برق کشور ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی دارد

دنیای معدن: مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار دنیای معدن گفت: توسعه شبکه برق کشور ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی دارد چرا که اگر کارخانه به دلیل کمبود برق کوره‌اش استارت نخورد، کارخانه فولاد با ضرر مواجه می‌شود که در این صورت صنایع پایین‌دستی دیگر نیز به مشکل بر خواهند خورد. بر همین اساس حمایت‌های مسئولین نقش مهمی در افزایش ظرفیت تولید ، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید خواهد داشت.

وی از کمبود فضای مورد نیاز برای ایجاد طرح‌های توسعه‌ای خبر داد و اظهار داشت: تامین مواد اولیه و فراهم کردن زیرساخت‌ها از مهم‌ترین مشکلات پیش رو در منطقه هستند که در صورت عدم رسیدگی به این مشکلات به خصوص عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز، کارخانه‌های فولادی احداث شده ، دچار مشکل اساسی خواهند شد
مرتضی آقاجانی در ادامه گفت: با توجه به اینکه از نظر تکنولوژی کشور ما به دانش فنی فولاد دست پیدا کرده است و در حال حاضر صنعت ما به بخش عظیمی از تجهیزات مورد نیاز دسترسی دارد اما باز هم از نظر دانش طراحی و مهندسی تولید فولاد، نسبت به سایر غول‌های فولادسازی دنیا عقب هستیم .
وی با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 کشور گفت: در سند چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده که تنها 20 میلیون تن مصرف داخل خواهد شد و مابقی صادر خواهد شد.
او با تاکید بر اینکه بحث اصلی در صنعت فولاد تامین زیرساخت‌های اساسی برای تولید است افزود: کمبود مواد اولیه و آب مشکلات زیادی را به ویژه برای قسمت‌های مرکزی فولاد کشور به وجود آورده از طرفی کمبود برق نیز در فصل تابستان معضلات زیادی را در این فصل برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.
آقاجانی افزود: برای تامین برق و توسعه طرح‌های فولادی در استان بایستی نیروگاه ایجاد شود که اگر هر چه سریع‌تر این نیروگاه ایجاد نشود برای تامین برق کارخانه‌های فولادی فعلی نیز با مشکل روبرو خواهند شد. در حال حاضر با ظرفیت فعلی محدودیت برق وجود دارد که امید است با تدابیر مسئولین این مشکلات مرتفع گردد.
وی در خصوص وضعیت فعلی بازار فولاد گفت: در حال حاضر رکود شدیدی بازار این محصولات را فراگرفته اما راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی می‌تواند کمک بزرگی برای این بازار باشد.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کمکی که در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود فولادسازها برای پیشرفت این صنعت می‌توانند انجام دهند این است که ابتدا نیازها را بررسی کرده و خلاءهای موجود را با در نظر گرفتن توان خود رفع کنند، در مرحله بعدی انرژی و وقت خود را صرف تولید محصولاتی کنند که نیازشان در بازار بیشتر از سایر محصولات احساس می‌شود، همچنین برخی از نیازهای داخلی برای تامین مواد اولیه را از طریق واردات رفع کنند.
شرکت فولادهرمزگان پیشرفته ترین کارخانه فولادکشور، دارای ظرفیت 5/1 میلیون تن تختال می باشد که در دی ماه 90 بصورت رسمی به بهره برداری رسید.

دیدگاهتان را بنویسید