38104

برای اولین بار در فولاد خراسان

انجام موفقیت آمیزتعمیرات اساسی بازوی 2 کـوره قـوس الکتریکی

دنیای معدن - با همت و تلاش همکاران کارگاه تعمیرات فولادسازی ، برای اولین بار در شرکت مجتمع فولاد خراسان بازوی 2 کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی تعمیر ، تمیزکاری و در مدار تولید قرارگرفت.

به گزارش دنیای معدن ،مهندس زارع مدیر فولادسازی شرکت با اعلام این خبر بازوها را یکی از تجهیزات مهم کوره قوس الکتریکی دانست و افزود: وظیفه آنها انتقال جریان الکتریکی از کابلهای خروجی ترانس کوره به الکترودهای گرافیتی است. با توجه به اینکه عبور جریان الکتریکی زیاد باعث بالا رفتن دما در بدنه بازوها میگردد سازنده برای سرد کردن، از جریان آب با فشار بالا استفاده کرده است. با در نظر گرفتن موقعیت قرارگیری بازوی2(در مرکز میدان های مغناطیسی) و گرفتگی مسیرهای آبگرد آن (به دلیل طول عمر زیاد)دمای قسمت های مختلف این بازو تا 200 درجه سانتیگراد می رسید که باعث سوختن ایزولاتورهای مربوطه می شد و عملاً امکان ادامه کار با این شرایط وجود نداشت.

از طرفی به دلیل محدودیت های تامین یدکی آن از خارج کشور تنها راه حل، تعمیر و تمیزکاری مسیرهای آبگرد در کارگاه تعمیرات فولادسازی فولاد خراسان بود.

لازم به ذکر است فرآیند انجام تعمیرات آن به گونه ای بود که باید بعضی از قسمتهای بازو برشکاری و برداشته می شد تا پس از تمیزکاری مجدداً نصب شوند.

از این رو مهم ترین بخش این تعمیرات ریسک پذیری انجام این کار و عملیات جوشکاری آن بود که بر اساس دستورالعمل تدوین شده توسط کارشناسان محترم تعمیرات فولادسازی و تلاش متعهدانه پرسنل محترم جوشکار این کارگاه با استفاده از دستگاههای مخصوص به همراه گازهای آرگون و هلیوم این تعمیرات با موفقیت کامل انجام شد .(لایه زیری فولادی و لایه رویی مسی است) درتعمیرات ادواری این واحد یکی از فعالیت های بحرانی برای این بازو ، تعمیر و تمیزکاری مسیرهای آبگرد آن بود.

از آنجائیکه این کار برای اولین بار در حال انجام شدن بود و دانش ساخت آن وجود نداشت ، جلسات متعدد فنی با کارشناسان فولادسازی برگزار شد و طی آن مدارک، دستور العمل ها و برنامه زمان بندی مورد بررسی قرارگرفت. این فعالیت به صورت تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصین تعمیرات فولادسازی شروع شد و در کمترین زمان و با صرف 320 نفر ساعت ، با موفقیت انجام و دانش تعمیرات این بازو بومی سازی شد.

مهندس زارع با اشاره به نقش اساسی واحد فولادسازی در فرآیند تولید فولاد در شرکت افزود: در صورتیکه تعمیرات فوق به موقع و به طور صحیح انجام نمی شد، احتمال وقوع توقف بلند مدت تولید فولادسازی بسیار زیاد بود بطوریکه سایر واحدهای تولیدی تحت تاثیر قرارمی گرفتند اما خوشبختانه با توکل به خداوند متعال و اعتقاد به کار گروهی و مشارکتی مشکل فنی فوق رفع شد.

از جمله مزایای اقتصادی این فعالیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- حذف توقف بلند مدت تولید فولادسازی تا تامین بازوی یدکی جدید

- احیاء کردن بازوی های معیوب EAF

- کم کردن فعالیت های گروه نگهداری و تعمیرات فولادسازی در زمان تعمیرات برنامه ای هفتگی

مدیر فولادسازی شرکت اشاره نمود: پیرو تجربه بدست آمده ، اقدامات لازم جهت تعمیر سایر بازوهای کوره قوس الکتریکی در حال انجام است. ایشان در پایان نیز از ریسک پذیری همکاران کارگاه تعمیرات فولادسازی در انجام این تعمیـرات و تلاش متعهدانه و دلسوزانه آنها تشکر و سپاسـگزاری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید