37557

رکورد 35 ماهه بهای روی

دنیای معدن - بهای فلز روی به بالاترین حد خود طی 35 ماه اخیر رسیده و همچنین سرب نیز بالاترین قیمت‌های سال 2014 را تجربه می‌کند که این امر تحت تاثیر بهبود شاخص‌های اقتصادی، بسته شدن برخی معادن بزرگ سرب و روی در جهان و همچنین افزایش تقاضای صنعتی برای این فلز قرار دارد.

براساس اطلاعات گروه مطالعات سرب و روی در سال جاری میلادی مصرف جهانی فلز روی با افزایش 5/4 درصدی به میزان 58/13 میلیون تن خواهد رسید که مصرف کل فلز روی در چین به تنهایی 80/5 درصد رشد همراه خواهد شد. البته تولید معدنی فلز روی در سال 2014 نیز با 6/2 درصد افزایش پیش‌بینی شده است که بیشترین تولید نیز متعلق به چین است. اما آنچه به نظر می‌رسد سبقت گرفتن تقاضای جهانی نسبت به عرضه در نیمه‌دوم سال 2014 و در آغاز سال 2015 میلادی باشد. چرا که روند کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدای سال 2014 میلادی شدت گرفته است تا جایی که در سال جاری میلادی با کاهش حدود 30 درصدی نسبت به ابتدای سال از 930 به 654 هزار تن رسیده که از دسامبر 2010 بی‌سابقه بوده و این در حالی است که در ابتدای سال 2013 میزان موجودی انبارها معادل 2/1 میلیون تن بوده است. این کاهش شدید طی حدود یک سال و نیم به احتمال زیاد منجر به کاهش موجودی‌های بورس فلزات لندن به 500 هزار تن در پایان سال 2014 می‌شود و همان‌طور که گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده در صورت ادامه این روند بازار فلز روی در سال 2015 با کسری 154 هزارتنی مواجه خواهد شد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که روند کاهش موجودی با این شیب تند می‌تواند منجر به تحریک طرف عرضه شود و در نتیجه عرضه‌ موجودی‌های پنهان به‌خصوص از سوی چین آغاز شود. ذکر این نکته ضروری است که در کنار افزایش تقاضا برای این فلز نباید منکر بهبود شاخص‌های اقتصاد جهانی طی ماه‌های اخیر شد که علاوه بر فلز روی بر سایر فلزات اساسی نیز تاثیرگذار بوده است به طور مثال شاخص مدیران خرید چین (PMI) به عدد قابل قبول 52 در ماه جولای رسیده که این عدد در 18 ماه اخیر بالاترین عدد برای این شاخص بوده است. در سوی دیگر نیز با افزایش تقاضا برای این فلز و کاهش موجودی‌ها، پرمیوم فروش شمش روی در اروپا به محدوده ‌160 دلار افزایش یافته است که این امر نشان‌دهنده انتظارات افزایشی برای قیمت روی طی ماه‌های آتی است و شرکت‌ها شمش خود را عملا با سود بیشتری به فروش می‌رسانند چنان‌که در روز 25 جولای یعنی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز پرمیوم روی در انبار روتردام هلند در محدوده
‌140 تا 160 دلار در نوسان بوده است. درخصوص قیمت‌های جهانی با توجه به شرایط موجود در بازار فلزات پایه برخی منابع معتبر محدوده قیمت‌های 2.400 دلار را برای سه ماهه سوم 2014 و محدوده 2.500 دلار را برای سه ماهه چهارم پیش‌بینی کرده‌اند. لذا بر این اساس اکثر تحلیلگران روند افزایشی را برای فلزات اساسی به خصوص سرب و روی طی چند ماه آتی متصورند اما کماکان با رعایت محافظه‌کاری‌ باید نگران عرضه موجودی‌های بیشتر نیز بود.

سیدعلی رئیس‌زاده
معاون مالی و سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معادن روی ایران

دیدگاهتان را بنویسید