36968

حال و روز ناخوش صنعت سنگ‌آهن ایران

دنیای معدن - صنعت سنگ آهن ایران این روزها حال و روز چندان خوشی نداشته و دو عامل افت قیمت جهانی و موضوع عوارض صادرات کسب‌وکار این صنعت را دچار رکود شدیدی کرده است.

به گزارش دنیای معدن، تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری بیش از چهار میلیون و 80 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش 284.1 میلیون دلار از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 16 و 3.24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.
اما در خرداد ماه امسال اوضاع صادرات سنگ آهن بدتر هم بوده؛ به طوری که در سومین ماه فصل بهار صادرات سنگ آهن ایران از نظر وزنی و ارزشی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 28.66 و 23.34 درصد کاهش یافت. در خرداد ماه بیش از یک میلیون و 197 هزار تن سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به ارزش 85.2 میلیون دلار از کشور صادر شد.
سنگ‌آهن که در سال گذشته توانسته بود برای نخستین بار صدرنشین فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی ایران شود، امسال به دلیل عواملی مانند کاهش قیمت جهانی و موضوع عوارض صادرات این عنوان را از دست داده است.
چندی پیش نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل با اشاره به بحران ایجاد شده در صادرات سنگ آهن ایران اعلام کرد که کاهش شدید قیمت جهانی سنگ آهن باعث تعطیلی نیمی از معادن سنگ آهن متعلق به بخش خصوصی در ایران شده است.
طبق آنچه این خبرگزاری اعلام کرده صادرات سنگ آهن ایران در ژوئن 2014 به پایین‌ترین سطح طی نزدیک به دو سال اخیر رسیده است. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران هم خبر داده که صادرات سنگ آهن ایران در ماه ژوئن با حدود 30 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه شده و به 1.2 میلیون تن رسید که پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2012 تاکنون است.
افت صادرات سنگ آهن ایران باعث شده تا رقبا نیم نگاهی هم به گرفتن سهم ایران در بازار چین بیندازند. ایران چهارمین تامین کننده بزرگ سنگ آهن چین در سال گذشته بود و سال قبل 22.4 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر کرد این در حالی است که استرالیا با صادرات 417 میلیون تن سنگ آهن به چین در صدر قرار گرفت.
براساس آمارهای گمرک چین صادرات سنگ آهن ایران به چین در ماه ژوئن امسال به کمتر از نصف صادرات ماه می (2.5 میلیون تن) رسید و این میزان صادرات حتی از صادرات ماه آوریل (3.2 میلیون تن) نیز کمتر است.
سنگ آهن در بین کالاهای صنعتی با بیشترین میزان افت قیمت مواجه شده؛ به طوری که امسال قیمت سنگ آهن بیش از 25 درصد کاهش یافته است. نظرسنجی انجام شده از سوی خبرگزاری رویترز در اوایل ماه جولای نشان داد که برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمتها در سال آینده به دنبال بهره‌برداری از طرح‌های توسعه سنگ‌آهن در جهان و ادامه رشد کند اقتصادی چین به کمتر از 80 دلار نیز کاهش خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید