36638

هم اکنون طلا بخریم یا بفروشیم؟

دنیای معدن - در حالی که سال ۲۰۱۴ میلادی به نیمه راه رسیده بازارهای جهانی هنوز نسبت به روند تحولات قیمت طلا به جمع بندی مشخصی نرسیده و نوسانات قیمت این فلز زرد فعالان بازار را به شدت گیج و سردرگم کرده است.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از سایت طلا،بیزینس لاین؛ سرمایه گذاران بین المللی هنوز به درستی نمی دانند اقدام به خرید طلا و سرمایه گذاری در این بازار کنند یا ذخایر موجود خود را نیز برای جلوگیری از ضرر و زیان طی ماه های آینده بفروشند.
بر اساس این گزارش در حالی که در سال 2013 میلادی هیچ نشانه روشنی از رشد اقتصادی باثبات و پایدار در جهان مشاهده نشد ولی گمانه زنی ها در خصوص تصمیم فدرال رزرو برای متوقف کردن محرک پولی تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشت و کاهش 30 درصدی قیمت طلا بسیاری از سرمایه گذاران را به شدت متضرر کرد.
سرمایه گذاران بین المللی معمولا برای در امان ماندن از افزایش تورم و کاهش ارزش دلار به بازار طلا روی می آورند. توقف بخشی از محرک پولی فدرال رزرو در ماه های اخیر ظاهرا نشانگر بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا است. بهبود نسبی وضعیت بازار کار و مسکن تاحدی این واقعیت را نشان داده است.
قیمت طلا از ابتدای سال 2014 تحت تاثیر تنش های سیاسی به خصوص در اوکراین و خاور میانه با رشد 10 درصدی روبرو شده است.
عدم اطمینان سرمایه گذاران بین المللی نسبت به سیاست های پولی فدرال رزرو و مشخص نبودن زمان دقیق افزایش نرخ بهره در آمریکا تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا داشته است.
شورای جهانی طلا نیز پیش بینی کرده است واردات طلای چین امسال نیز مانند سال گذشته خواهد بود و به بیش از 1000 تن خواهد رسید. وضعیت در بازار هند هنوز به درستی مشخص نیست ولی برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت جدید هند تا پایان امسال سیاست های مربوط به واردات طلا را تغییر چندانی نخواهد داد.
دولت قبلی هند محدودیت های زیادی را برای واردات طلا اعمال کرده بود و تعرفه واردات را از 2 به بیش از 10 درصد افزایش داده است.
تحلیلگران اقتصادی همچنین معتقدند تنش های بین المللی به خصوص در روابط روسیه و اوکراین و همچنین تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و اوضاع عراق تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا در ماه های آینده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید