36552

مس ثابت ماند؛ روی و آلومینیوم اوج گرفتند

دنیای معدن - قیمت روی و آلومینیوم در اولین روز کاری هفته جاری بازارهای جهانی به بالاترین میزان خود در بیش از یکسال گذشته رسید؛ چرا که سرمایه‌گذاران و فعالان به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی کالاهای مطمئن‌تر هستند، اما مس با وجود نگرانی درباره بخش املاک چین و وضعیت آن، نوسان چشمگیری نداشت.

به گزارش دنیای معدن به نقل از رویترز؛ قیمت جهانی روی، در پی کاهش موجودی ذخایر این فلز و دورنمای افزایش تقاضا برای آن، با شکستن رکورد نزدیک به 3 ساله خود به بالاترین سطح از ماه آگوست سال 2011 میلادی تاکنون رسید. همچنین قیمت جهانی آلومینیوم نیز رکورد حدود 17 ماه اخیر خود را شکست. در بازار فلزات لندن نیز قیمت روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 15 درصد رشد داشته و رکورد بیشترین دامنه نوسان افزایش قیمت را در بین فلزات پایه از آن خود کرده است. بر اساس آمارها، موجودی روی در بازار فلزات لندن همچنان در حال کاهش است و به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر سال 2010 میلادی رسیده است.
همچنین قیمت آلومینیوم نیز با احتمال کاهش عرضه نسبت به تقاضا برای این فلز نقره‌ای با رشدی قوی به بالاترین میزان خود در بیش از یکسال گذشته رسیده است. ذخیره آلومینیوم در انبارها نیز همچون روی دچار روندی نزولی شده و به پایین‌ترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است. در سال گذشته تولیدکنندگان غیرچینی آلومینیوم از میزان تولید خود کاستند که این موضوع به کاهش میزان عرضه نسبت به تقاضا دامن خواهد زد و این امر به افزایش قیمت این فلز اساسی خواهد انجامید.
بر‌اساس آمارهای منتشر‌شده توسط موسسه بین‌المللی آلومینیوم (IAI)‌؛ متوسط تولید روزانه اولیه آلومینیوم به استثنای چین در ماه ژوئن به 67 هزار تن کاهش یافته است که نسبت به میزان 67 هزار و 500 تن در ماه مه، عدد قابل توجهی است. به عقیده برخی کارشناسان اما آلومینیوم فلزی است که بعد از نیکل چشم‌انداز روشنی دارد، بنابراین احتمال اینکه شاهد روند رو به رشد قیمت این فلز نقره‌ای باشیم بسیار زیاد است. همچنان‌که روند قیمتی آلومینیوم در سال جاری میلادی تا‌کنون افزایش داشته است. همچنین ممنوعیت صادرات سنگ معدن و مواد معدنی فرآوری نشده توسط اندونزی، به افزایش قیمت آلومینیوم کمک کرده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ برخی تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد که بازار فلزات در تلاش برای حرکت به سوی روند‌های متفاوتی است.
از طرفی نگرانی‌ها درباره وضعیت اوکراین و نیز بحران خاورمیانه همچنان بر سر بازارها سایه افکنده است. سرمایه‌گذاران به دنبال کالاهایی هستند که علاوه‌بر آینده روشن، پیشینه مثبت و چشمگیری داشته باشند. در مقابل، شرایط در مورد مس متفاوت است. هفته گذشته بهای مس شانگهای افزایش یافت، همچنین مس در بورس لندن (LME) نیز از اواخر ماه ژوئن تا‌کنون افزایش داشته است. برخی از کارشناسان پیش‌بینی مثبتی برای مس ندارند. به گفته آنها، پیش‌بینی فعلی برای مازاد مس در حدود 225 هزار تن در سال 2014 و پس از آن در حدود 285 هزار تن در سال 2015 میلادی خواهد بود. آنچنان‌که از شواهد امر پیدا است مس از سایر هم‌قطارهای خود جامانده و روندی رکودی را در پیش گرفته است. همچنین نگرانی برخی سرمایه‌داران و تجار چینی برای چگونگی سرمایه‌گذاری اموال خود همچون محرکی بازار این فلز سرخ را وادار به عقب‌نشینی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید