36551

کاهش قیمت آتی پس از صعود پایان روز سه‌شنبه

دنیای معدن - بازار آتی روز چهارشنبه با کاهش قیمت‌ها آغاز شد که دلایل آن کاهش 6 دلاری قیمت جهانی طلا و کاهش نسبتا کم نرخ دلار نسبت به پایان جلسه معاملاتی قبل بود. تابلوی معاملات آتی همچون روزهای گذشته از نوسانات اندک این بازار حکایت دارد که این امر با کاهش شدید حجم معاملات همراه شد و تا لحظه تهیه این گزارش در مجموع چهار سررسید فعال، تنها 1217 معامله انجام گرفت که سررسید اسفند ماه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

موقعیت باز مشتریان نیز در تمامی سررسیدها افزایش یافت. عصر دیروز همزمان با شروع به‌کار بازار نیویورک با اعلام شاخص بهای مصرف‌کننده (کاهش 2/0درصدی)، افزایش خانه‌های موجود برای فروش در آمریکا و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت، هر اونس طلا با افزایش قیمت همراه شد و تا 1314 دلار بالا رفت که این امر افزایش هیجانی قیمت در بازار آتی را نیز به همراه داشت. ولی ساعتی بعد اونس با برخورد به مقاومت 1316 دلاری نتوانست در این سطح باقی بماند و مجددا کاهش یافت و به 1306 دلار رسید.

بازگشت هیجان به بازار آتی در انتهای روز سه‌شنبه
اما برخلاف نوسان جزئی قیمت‌ها در بازار آتی روز چهارشنبه، بازار روز سه‌شنبه داغ‌تر بود. به‌دلیل اعلام شاخص CPI (تورم برای مصرف‌کننده) آمریکا در ساعت 17:00 روز سه‌شنبه، ساعات پایانی این روز برای معامله‌گران آتی اهمیت بیشتری داشت. تا یک ساعت قبل از اعلام شاخص، قیمت جهانی طلا حدود 6 دلار کاهش یافت ولی واکنش بازار آتی نسبت به کاهش قیمت جهانی طلا اندک بود به طوری که طی این مدت قیمت معاملات در سررسید آخر تنها 2.500 تومان کاهش یافت. شاخص Core CPI که نشان‌دهنده قیمت خرید کالا و خدمات (منهای غذا و انرژی) برای مشتری است، ماه گذشته به میزان 2/0درصد کاهش داشته که خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا نیست.
بانک مرکزی آمریکا نگران پایین بودن نرخ تورم در این کشور است تا دچار رکود اقتصادی نشود. با این حال حرکت صعودی اونس با حدود پنج دقیقه تاخیر نسبت به زمان اعلام شاخص و پس از رسیدن به کف قیمت 1300 دلار شروع شد. قیمت جهانی طلا طی پنج دقیقه 13 دلار افزایش یافت و به دنبال آن قیمت‌های سررسید دی ماه و اسفندماه تنها در مدت پنج دقیقه به ترتیب به میزان 5.500 و 6 هزار تومان افزایش یافتند. از دیگر رویدادهای روز سه‌شنبه قطعی سیستم معاملات آتی به مدت 12 دقیقه در نیم ساعت پایانی جلسه معاملات بود که بیشتر به این موضوع پرداخته می‌شود.
قطعی سیستم معاملات آتی به مدت 12 دقیقه
روز سه‌شنبه سیستم معاملات آتی و تابلوی معاملات به مدت 12 دقیقه از ساعت 17:30 الی 17:42 قطع شد. عدم انتشار بیانیه در این خصوص از سوی بورس کالای ایران باعث سردرگمی فعالان این بازار در مدت زمان مذکور شد. بورس کالای ایران بازاری نوپا است و مشکلات فنی سیستم جزء جدایی‌ناپذیر این بازار است که تلاش برای به حداقل رساندن آن ادامه دارد.چنین مشکلاتی نادر بوده ولی دور از انتظار نیست.این مورد در بند 7 فرم اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات قراردادهای آتی دیده شده و مشتری با امضای آن از این مشکلات مطلع می‌شود و ریسک مربوطه را می‌پذیرد: البته مشکل روز سه‌شنبه خوشبختانه به سرعت رفع شد و مانند رویداد 28 اردیبهشت شرایط استرس‌زایی برای مشتریان ایجاد نکرد. بازار معاملات آتی در سال جاری شاهد رویدادهای بدتر از این نیز بوده است.مشکلات سامانه معاملات آتی در 28 اردیبهشت ماه امسال همزمان با راه‌اندازی قراردادهای آتی زیره سبز، یکی از سخت‌ترین روزها را برای فعالان بازار آتی، مشتریان و کارگزاران رقم زد. اعمال نشدن محدودیت وجه تضمین از سوی سیستم به‌طور اتوماتیک و انتشار بیانیه نسبتا دیر‌هنگام شرکت بورس کالا در خصوص این امر باعث ایجاد استرس زیاد برای کارگزاران آتی شد؛ چرا که ضریب خطای انسانی را افزایش می‌داد.

دیدگاهتان را بنویسید