36499

طلا ارزان شد/ دلار بازار را برهم می زند؟

امروز بازهم قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت.

در اتفاق در شرایطی رخ داد که موسسه کیتکو پیش بینی رشد قیمت طلا را ارائه داده بود. در همین حال فعالان بازار پیش بینی می کردند، تحولات منطقه و ماجراهای پیرامون غزه اثرات قابل توجهی در روند قیمت گذاری طلا داشته باشد ولی جنگ در منطقه نیز چنان در حال طلا موثر نبود تا قیمت ها مسیر صعودی را پیش گیرند.

قیمت طلا طی روزهای گذشته کاهش ده دلاری را تجربه کرده است. به اعتقاد تحلیلگران بازار تقویت بازارهای آسیایی نیز یکی از عواملی بوده که در کاهش قیمت طلا موثر واقع شده است. فعالان بازار براین باورند که ماجرای غزه و حاشیه های اوکراین تنها دلیل توقف قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است.

ارزش سهام‌های آسیایی امروز با وجود نگرانی‌ها در مورد غزه و اوکراین، به بالاترین رقم در 3 سال گذشته رسید. این درحالی است که ارزش ین نیز در برابر دلار و یورو نیز کاهش یافت.

با این حال همچنان برخی فعالان بازار پیش بینی می کنند قیمت ها به بالا گرفتن بحران های سیاسی در اروپای شرقی روند صعودی پیش گیرند. یک تاجر فلزهای گران‌بها در سوئیس در این‌باره به رویترز گفت: بی ثباتی در اروپای شرقی و خاورمیانه باعث تقویت این فلز گران بها خواهد شد.

با توجه به کمبود تقاضای فیزیکی در بازار و نبود آمار اقتصادی مهم در هفته آینده، چشم بازیگران بازار به اتفاقات ‏ژئوپلیتکی در جهان است که می‌توانند دست کم در کوتاه مدت در بازار نوسانات ایجاد کند.

همچنین یک معامله‌گر شمش طلا معتقد است که نوسانات ناگهانی هفته جاری نشان می‌هد که طلا امکان نوسانات ناگهانی حتی در ‏یک بازار معاملاتی بسیار محدود را دارد. وی می‌گوید:«در حال حاضر علی‌رغم فروش توسط تولیدکننده در قیمت‌های بالا، ‏تقاضای فیزیکی در قیمت‌های پایین افزایش نمی‌یابد.»

برخی سایت های خبری نیز طی روزهای گذشته با انتشار گزارش هایی کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی را ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی ارزیابی کرده بودند. به طور مثال جورج گرو، معاون و استراتژیست فلزات گرانبها در یک موسسه مالی، معتقد است که شرایط ژئوپلیتیکی جهانی در هفته ‏آینده پیچیده و دشوارتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌های طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت.

همچنین کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازارها در یک موسسه سرمایه‌گذاری، نیز اعتقاد به افزایش قیمت‌ها در هفته آینده ‏دارد. به عقیده وی‌"شوک ابتدای هفته گذشته، شرایط خرید بیش از اندازه به هدف افزایش بیشتر قیمت‌ها را کاملا خنثی کرد ‏اما جهش قیمتی روز پنج‌شنبه نشان داد که معامله‌گران هنوز هم به دلیل نا امنی‌های جهانی، از طلا برای ذخیره‌سازی (شکل ‏گیری خانه امن) استفاده می‌کنند. با افزایش نارضایتی در بازارها، قیمت طلا نیز افزایش خواهد یافت.»

با این حال حرکت بانک مرکزی ایران برای یکسان سازی نرخ ارز که نشانه های آن در بازار نمایان شده است، مقدماتی را برای افزایش بهای طلا نیز ایجاد کرده است. طی روزهای آینده دو اتفاق در بازار داخلی طلای ایران رخ می دهد. از سوی با توجه به فرارسیدن عید سعید فطر، قیمت سکه به دلیل افزایش میزان تقاضا رشد می کند. همچنین با توجه به احتمال افزایش قیمت دلار، بازهم این ارز بین المللی اثرات خود را برقیمت طلا باقی می گذارد و در نهایت بهای سکه در بازار تهران رشد پیدا می کند.

بانک مرکزی ایران به صورت رسمی ماجرای یکسان سازی نرخ ارز را مطرح نکرده است ولی افزایش یکباره قیمت ارزها از سوی بانک مرکزی حداقل این شائبه را در سایت های خبری ایجاد کرده که این نهاد پولی و مالی طرح افزایش قیمت دلار را بازهم در دستور کار قرار داده است.

امروز بخش مهمی از خبرهای سایت های اقتصادی به تحلیل دلایل رشد قیمت دلار مربوط بود. حجم زیادی از اخبار هم نشان می داد که بانک مرکزی خواهان رساندن قیمت دلار رسمی به عددی بالاتر از 3 هزار تومان است. البته هیچکدام از مسوولان پولی و بانکی کشور این موضوع را تایید نمی کنند.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید