36442

بسیاری از طرحهای فولادی توجیه اقتصادی ندارند!

دنیای معدن - مدیران شرکتهای عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کردند: بسیاری از طرحهای فولادی بخش خصوصی که در نیمه نخست دهه 80 در شرایط رشد اقتصادی شکل گرفته اند، در شرایط فعلی توجیه اقتصادی خود را از دست داده اند.

به گزارش دنیای معدن، مسائل و مشکلات بانکی پیش روی اعضاء انجمن در نشست تعدادی از مدیران آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

حاضران در این نشست خاطرنشان ساختند، بسیاری از طرحهای فولادی بخش خصوصی طی سالهای 85 - 1382 در شرایط رشد اقتصادی بیش از پنج درصد تعریف و آغاز به کار کردند و در همان شرایط با چشم انداز رشد اقتصادی در همین سطح یا بیشتر اقدام به اخذ تسهیلات بانکی کرده­اند.

مدیران شرکتهای عضو انجمن نامبرده تصریح کردند: چند سال اخیر با رشد اقتصادی منفی و صفر، طرحهای فولادی بخش خصوصی توجیه اقتصادی خود را ازدست داده­اند و فقط به خاطر پوشش هزینه های ثابت و حفظ اشتغال کشور به فعالیت خود ادامه می دهند.

مدیران شرکتهای عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی درخواستهای خود را به این شرح اعلام کرده اند: تولیدکنندگان فولاد کشور از فهرست بخشنامه ها و آیین نامه های مربوطه در خصوص عدم ارائه خدمات به بدهکاران بانکی حداقل به مدت یک سال خارج شوند.

تولیدکنندگان فولادی بخش خصوصی در نامه خود خواستار آن شدند که پرداخت بدهی های ارزی آنها از صندوق توسعه ملی یا صندوق ذخیره ارزی براساس نرخ ارز در زمان گشایش اعتبار یا با ارز مرجع صورت گیرد.

درخواست بخشودگی از جرائم دیرکرد پرداخت اقساط تسهیلات و سود جرائم متعلقه نیز از دیگر مفاد نامه ارسالی به رئیس کل بانک مرکزی است.

شرکتهای فولادی بخش خصوصی در نامه خود بازپرداخت 10 تا 15 ساله تسهیلات برای تولیدکنندگان را نیز خواستار شده اند.

مدیران شرکت های تولیدکننده فولاد از جمله دلایل ارائه درخواست های فوق را رکود شدید حاکم بر این صنعت و پوشش حداکثر 40 درصدی ظرفیت تولید کارخانجات فولادی عنوان کرده اند.

براساس این گزارش در نشست یادشده مدیران و نمایندگان شرکتهای صنایع هفت الماس، غرب آسیا، فولاد خرم آباد، فولاد نظنز، شیراز پولاد نورد، جهان فولاد غرب و نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید