36381

پرداخت عوارض معادن بزرگ یزد ناقص است/ لزوم برخورد با افرادی که پول مردم را هدر دادند

دنیای معدن - بازرس کل استان یزد با اشاره به اینکه عوارض معادن یزد بین همه شهرستانها توزیع می شود، گفت: برخی معادن بزرگ هنوز پرداخت عوارض خود را به طور کامل انجام نداده‌اند.

به گزارش دنیای معدن، حجت الاسلام اکبر طالبی، شامگاه سه شنبه در جمع اعضای شورای شهر یزد اظهار داشت: معادن بزرگی از جمله چادرملو و سنگ آهن هنوز عوارض قانونی خود را به طور کامل پرداخت نکرده اند که پیگیر وصول آن هستیم.
وی همچنین بیان کرد: عوارض معادن باید ابتدا به خزانه دولت واریز شود و سپس بین همه شهرستانهای استان توزیع شود که در مورد معادن یزد این اتفاق نیفتاده و در حال پیگیری علت انجام این کار هستیم.
طالبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مسئله کمبود آب یکی از اصلی‌ ترین و بزرگترین معضلات استان یزد است، تصریح کرد: در حالی که استانهایی نظیر اهواز، همدان، اصفهان، خراسان و چند استان دیگر به عنوان استانهای بحرانی در زمینه آب مطرح شده است، هیچ نامی از یزد با این همه بحران آب برده نشده و سئوالی که من بارها مطرح کردم اما هیچ مسئولی پاسخی به آن نداده است، همین است که چرا یزد در زمره استانهای دچار مشکل در زمینه آب نیست.
70 درصد ساخت و سازهای یزد غیرمجاز است
بازرس کل استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 70 درصد ساخت و سازهای یزد بدون پروانه ساخت و به صورت غیرمجاز انجام می شود، تصریح کرد: علت این تخلف که در یزد فراگیری نیز دارد باید مشخص شود تا بتوان با ارائه راهکار، این مشکل را برطرف کرد در غیر این صورت در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

وی همچنین با تاکید بر احقاق حقوق شهرداری و پرداخت حقوق شهرداری از سوی دستگاه‌های مختلف استان یزد اظهار داشت: با دستگاه‌هایی که حق و حقوق شهرداری را رعایت نمی کنند، برخورد می شود که البته در این مسیر، شهرداری نیز باید در ارائه آمار همکاری کند.
بازرس کل استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دارالعلم و دارالعباده بودن یزد بیان کرد: به این دو صفت و ویژگی یزد به دلایل مختلف از جمله تغییر فرهنگها لطمه وارد شده که باید این لطمه ها با همکاری مردم و دستگاه های مختلف از بین برود و دارالعلم و دارالعباده یزد به نسل آینده و آیندگان بعد از آنها منتقل شود.
وی تصریح کرد: این ویژگی یزد یک میراث فرهنگی باقیمانده از گذشتگاه ماست و باید به بهترین نحو به نسل های آینده منتقل شود.
اعضای شورای شهر گفته ها و عملکرد یکدیگر را زیر سئوال نبرند
بازرس کل استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم وحدت و تعامل اعضای شورای شهر یزد خاطرنشان کرد: وقتی تصمیم یا برنامه‌ای از سوی یکی از اعضای شورای شهر یزد مطرح می شود و عضو دیگری آن را زیرسئوال برده و تکذیب می‌کند، نشان از عدم تعامل اعضای شورا و کارشناسی نبودن طرح‌ها دارد که این مشکل باید برطرف شود.
طالبی همچنین بر تغییر روند جلسات تاکید کرد و بیان داشت: جلسات باید از حرف و شعار بالاتر رفته و وجهه اجرایی به خود بگیرد تا شاهد خدمات بیشتر و بهتر برای مردم باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: برنامه‌های اجرایی توسط بازرسی استان یزد تدوین شده که محور برنامه‌ها نظارت و اصلاح است و هرگز بنایی بر تخریب و مچ گیری نداریم و اعتقاد داریم مدیری که سال‌ها برای نظام زحمت کشیده، باید حمایت شود.
برای میدان میوه و تره‌بار شاهدیه باید تصمیم های درست گرفته شود
بازرس کل استان یزد در مورد میدان میوه و تره بار شاهدیه نیز اظهار داشت: برای ساخت این میدان میلیاردها تومان از سوی مردم هزینه شده اما مورد وثوق اعضای شورای شهر یزد نیست اما به هر حال ساخته شده و باید اکنون برای آن تصمیم‌های درست گرفته شود.
طالبی با بیان اینکه کار ساخت این میدان قانونی است، تصریح کرد: اگر کاری قانونی است و با شرایط قانونی انجام شده هر چند اشتباه باشد، ما نمی توانیم وارد شویم حتی اگر بی سلیقگی نیز در کار انجام شده باشد.
وی افزود: فکر نمی کنم راه اندازی دو میدان میوه و تره بارخلل زیادی در روند کارها داشته باشد و خدمت رسانی به مردم هم بهتر می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: خوشبختانه تفاهم و دوستی بسیار خوبی بین اعضای شورا وجود دارد که باعث محقق شدن بودجه 220 میلیارد تومانی شهر و پیشرفت خوب پروژه‌ها شده است.
بسیاری از دستگاه های یزد حق و حقوق شهرداری را رعایت نمی کنند
مرتضی شایق افزود: متاسفانه در کارهای اجرایی با نهادها و اداراتی مواجه هستیم که قانون را رعایت نمی کنند و حقوق شهرداری را نمی پردازند.

شایق افزود: اغلب سازمان‌های دولتی حق و حقوق شهرداری که حق و حقوق مردم است را نمی‌دهند و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نیز عوارض پارکینگ و تابلو را نمی پردازند و با ید با حالت قهریه وصول شود که در شان هیچکس نیست.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز متاسفانه برخورد جدی صورت نمی‌گیرد و لازم است دستگاه‌های خدمات رسان نظیر آب و برق نباید به آنها خدمات دهند تا مجبور شوند از مسیر قانونی اقدام کنند.
حمیده وزیری همچنین ضمن گلایه از نحوه برخورد پلیس راهور با موتورسوران اظهار داشت: روبروی شورای شهر موتورسواران را دنبال می کنند که باعث بر هم خوردن آرامش مردم به ویژه در پارک باغ ملی می شود و جالب اینکه گاهی سربازان نیروی انتظامی با مردم نیز برخوردهایی داشته‌اند و به هر کسی مراجعه کردیم تاکنون اقدامی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: موتورسواران حتی اگر متخلف هستند، نباید با آنها اینگونه رفتار شود و باید به نحوی برخوردها انجام شود که ضمن حفظ شخصیت افراد، برای دیگران مزاحمت ایجاد نشود.
مشکلات ترافیک یزد قبل از رسیدن به بحران باید برطرف شود
عضو دیگر شورای شهر یزد نیز در این نشست گفت: علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد واکنون که در زمینه ترافیک با معضلات کمتری مواجه هستیم باید برای مدیریت ترافیک شهری برنامه ریزی شود تا بعدا دچار مشکل نشویم.
عزت یادگار ضمن درخواست اینکه میزان رضایت مردم از نحوه خدمات‌رسانی دستگاه‌ها توسط بازرسی بررسی شود اظهار داشت: در برخی از نهادها آرامش مردم مختل شده و در اضطراب هستند که لازم است عملکردهای آنها مورد بررسی قرار گیرد.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: عدالت در بازرسی مورد تاکید ماست و نباید صنفی شود و در زمینه کوتاهی ارگانها در موارد قانونی نیز باید برخورد صورت گیرد.
حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان افزود: یکی از دلایلی که مردم پروانه نمی گیرند به خاطر سرگردانی و طول کشیدن مراحل صدور پروانه است که 70 درصد معطلی مردم به نظام مهندسی بر می گردد.
وی افزود: جلسات زیادی نیز در این زمینه داشتیم که هنوز این مشکل وجود دارد و بیمه و تغییر کاربری مسکن و شهرسازی نیز از دیگر موارد است.
انتقاد عضو شورای شهر از بی عدالتی در تقسیم حوزه های انتخابیه یزد
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اخباری که در زمینه تعداد نمایندگان استان مطرح شده عدالت را زیر سئوال برده است که چطور شهری زیر 70 هزار نفر جمعیت یک نماینده و مرکز استان که تازه یک شهرستان دیگر را نیز به آن اضافه کرده اند تنها دو نماینده در حالی که بالای 700 هزار نفر جمعیت دارد و این قابل هضم نیست و اینجانب حداقل به عنوان یک عضو در مورد این بی عدالتی اعتراض دارم.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: مسئله آب بسیار برای استان یزد مهم است و هیچ گونه کمکی از طرف دولت در این زمینه نشده است.
محمد فقیه خراسانی افزود: چرا باید مشکل مردم بافق به سایر نقاط استان هم تسری یابد و چرا باید آب یزد توسط معدن چادرملو اجرا شود و بازهم دست ما پیش بخش خصوصی باشد و در مورد تصویب اعتبارات نیز عدالت رعایت نمی شود.
وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر همه بگوییم من اردکانی هستم مسئله زودتر حل می شود و در مورد تخصیص اعتبارات اعتراض زیادی وجود دارد.

امیرحسین رادمنش، عضو شورای اسلامی شهر یزد نیزدر این نشست گفت: بنا به گفته نمایند یزد در صحن شورای شهر شرکت ها و معادن یزد در نحوه واگذاری ها به یغما رفته است و از شما در خواست داریم پیگیری کنید تا حداقل از طریق ما به اطلاع مردم رسانده شود.
تصمیم گیری در زمان نامناسب طرح های حیاتی یزد را به تعویق انداخته است
عضوجوان شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: کوتاهی انجام گرفته توسط برخی ارگان ها که با بی تدبیری و مقطعی نگری انجام شده اثرات زیادی بر شهر یزد داشته که زیان های آن از اختلاس سه هزار میلیاردی هم بدتر است.
وحیدرضا خباززاده یزدی افزود: عدم تصمیم گیری در زمان مناسب در زمینه انتقال آب که حداقل هشت سال دیرتر انجام می شود باعث شده اکنون مردم با مضیقه و قطعی آب مواجه باشند.
وی ادامه داد: در زمینه بزرگراه نیز مدت هاست راه یزد بلاتکلیف است و باید پیگیری شود چرا می‌خواستند راه دیگری را برای یزد ایجاد کنند.
وی اظهار داشت: در زمینه میدان تره بار شاهدیه نیز مردم زحمت کش این منطقه میدانی ساخته اند و هزینه کردند و کسانی که مجوز دادند و کلنگ زدند پاسخگو نیستند و اکنون نباید حق مردم شاهدیه از بین برود و در مورد ساخت کشتارگاه نیز برخی از افراد اعمال نفوذ کرده و گوشت یزد را از جای دیگر می آورند که باعث بلااستفاده بودن کشتارگاه با بیش از ده میلیارد تومان هزینه از پول مردم شده است.
خباززاده گفت: کسانی که میلیاردها تومان پول مردم یزد را ازبین بردند و هنوز هم هستند چرا هیچ کجا پاسخگو نیستند و متاسفانه بعدا هم پس از مسئولیت هیچ برخوردی با آنها نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید