36275

بزرگترین کمربند معدنی کشور در انتظار سرمایه‌گذار

دنیای معدن - در شهرستان قلعه‌گنج معادن بسیار غنی از آهن، فولاد، منگنز، مس و فرو کروم وجود دارد که مواد اولیه آنها شناسایی و اگر مجوز راه‌اندازی و فرآوری آنها صادر و به مرحله بهره‌برداری برسد برای منطقه رونق اقتصادی خوبی به دنبال دارد.

به گزارش دنیای معدن از قلعه‌گنج، در دنیای امروزی اصلی‌ترین و اساسی‌ترین عامل اقتصادی و اجتماعی کشورها را صنایع مس، آهن و فولاد و فلزهای مرتبط با آنها تشکیل می‌دهد و این به دلیل نیازی است که بشر برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود در زندگی دارد.
این عنصر حیاتی یعنی آهن علاوه بر کاربرد آن در امر ساختمان‌سازی و پل‌سازی در صنایع کشتی‌سازی و اتومبیل هم کاربرد سازنده دارد که آلیاژهای مختلف آن اساس تکنولوژی ماشین‌آلات را تشکیل می‌دهد.
امروزه کارخانجات عظیم استخراج و ذوب آهن و فولاد با ظرفیت چندین میلیون تنی وجود دارد، آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر تشکیل دهنده سنگ‌ها است که حدود پنج درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و چهارمین عنصر فراوان بعد از اکسیژن، سیلیس و آلومینیوم است.
یک کارشناس زمین شناسی گفت: آهن به صورت سنگ‌آهن در زمین و معادن آهن استخراج می‌شود و سنگ‌آهن سنگی است از نوع آهن فلزی که می‌توان به صورت اقتصادی از آن آهن فلزی استخراج کرد.
سمیه سالاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قلعه‌گنج اظهار داشت: آهن یک عنصر آلوده کننده زیست محیطی نیست و از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی آن بزرگ بودن عملیات معدن‌کاری آن است که با این وجود چالش زیست محیطی معدن‌کاری آهن و تولید فولاد چندان نیست.
وی گفت: سنگ‌آهن برای تولید آهن خام ذوب می‌شود که این آهن خام برای تولید فولاد استفاده و این را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت فلز آهن در اقتصاد توسعه یافته و در حال توسعه دانست.
کمربند مسی از رمشک تا قلعه‌گنج ظرفیتی برای منطقه ویژه معدنی
سالاری تصریح کرد: مس از فلزات استراتژیک کشور محسوب می‌شود و در صنایع الکترونیک، برق، هوافضا و ... کاربرد دارد که معادن مس بزرگترین حجم سرمایه‌گذاری و سودآوری و اشتغال پایدار را به خود اختصاص می‌دهد.
سالاری تصریح کرد: شهرستان قلعه‌گنج با دارابودن کمربند مسی از رمشک تا قلعه‌گنج ظرفیت عظیمی برای تبدیل به یک منطقه ویژه معدنی را دارا است.
کارشناس زمین‌شناسی تصریح کرد: راه‌اندازی معادن و کارخانجات معدنی موجب اشتغالزایی و رونق منطقه می‌شود و خطری برای محیط زیست ندارد، اما هنوز در جنوب استان کرمان و به ویژه قلعه‌گنج کار اکتشافی ویژه‌ای به صورت علمی انجام نشده است.
وی عنوان کرد: در شهرستان قلعه‌گنج معادن بسیار غنی از آهن، فولاد، منگنز، مس و فرو کروم داریم که مواد اولیه آنها شناسایی شده و اگر مجوز راه‌اندازی و فرآوری آنها صادر شود و به مرحله بهره‌برداری برسد برای منطقه رونق اقتصادی خوبی به دنبال دارد.
سالاری افزود: معادن آهن پلاسری در منطقه آهوان، منگنز و کرومیت در رمشک و مارز، کمربند مس از رمشک تا قلعه‌گنج ثبت و مواد اولیه آنها شناسایی شده که با مشارکت سرمایه‌گذاران در امر اکتشاف علمی و احداث کارخانجات استخراج و بهره‌برداری آنها هم مشکلات اقتصادی و اشتغال مردم منطقه و شهرستان برطرف و هم کمکی عظیمی به اقتصاد کشور می‌شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور فقط دو کارخانه فروکروم وجود دارد و ما وارد کننده فروکروم برای ذوب‌آهن و فولاد هستیم، احداث کارخانه فروکروم در شهرستان قلعه‌گنج می‌تواند کمکی بزرگ برای رشد اقتصادی کشور و منطقه محسوب شود.
گنج‌های ناب قلعه‌گنج منتظر حضور سرمایه‌گذاران
وحدت عیدی فرماندار قلعه‌گنج نیز اظهار داشت: معادن منطقه و شهرستان باید مورد بهره‌برداری قرار گیرند تا منطقه توسعه یابد و اشتغال پایدار برای مردم ایجاد شود که این مستلزم حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.
وی بیان داشت: تمام زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران طراحی و آماده شده و شکوفایی اقتصادی برای گنج‌های ناب این شهرستان منتظر حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.
وی افزود: بیش از 30 معدن مس و آهن در شهرستان قلعه‌گنج وجود دارد که باید به صورت علمی مورد اکتشاف و استخراج قرار گیرند و در این زمینه حضور سرمایه‌گذاران امری بدیهی است.
عیدی بیان داشت: از لحاظ زمین‌شناسی اقتصادی، قلعه‌گنج بزرگترین کمربند افیولیتی «معدنی» کشور را با طول 170 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر در خود جای داده است که از مرز سیستان و بلوچستان آغاز و به کهنوج ختم می‌شود.
فرماندار قلعه‌گنج اظهار کرد: این منطقه ظرفیت ایجاد کارخانجات بزرگ فرآوری مس، فرومنگنز، آهن، فروکروم و کنسانتره تیتانیوم را دارد که زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید