36196

ثبات قیمت مس در بورس کالا

سحر نمایشی: روز گذشته در حالی قیمت مس در بورس کالای ایران نسبت به آخرین معاملات این محصول در هفته قبل ثابت باقی ماند که کارشناسان تصور می‌کردند به‌دلیل تغییر مسیر ناگهانی این فلز بعد از یک ماه در بازارهای جهانی و رکود فعلی بازار فلزات داخلی، عرضه‌های هفته جاری بورس کالا با ریزش قیمت همراه شوند.

به گفته فعالان آگاه دلیل بی‌تغییر ماندن نرخ این فلز در معاملات دیروز نوسان مثبت موقت و اندک نرخ ارز بوده است.
از سویی قیمت مس هفته گذشته در بازارهای جهانی به نسبت رشد ادامه‌دار ماه‌های قبل خود، افزایش چندانی را تجربه نکرده بود. این مطلب نشان می‌دهد که پتانسیل صعود مس خنثی شده است. از طرفی موجودی انبارهای این فلز سرخ در بورس فلزات لندن نزدیک به یک هفته است که در مسیر صعودی قرار داشته و در بورس نیویورک موجودی انبارهای مس بیش از یک ماه می‌شود که افزایش یافته است. بر اساس گفته‌های آگاهان اقتصادی، روند نزولی فعلی قیمت همراه با اندکی نوسان ادامه خواهد داشت؛ چرا که بازار جا برای ریزش بیشتر قیمت‌ را دارد.
همچنین فعالان بازار معتقدند اگر معامله‌گران به‌دنبال جبران زیان‌های مالی خود هستند، بهتر است دست روی دست نگذارند و با افزایش تقاضاهای خود، به بازار این محصولات رونق بخشند؛ چرا که اکنون بهترین زمان برای خرید است و ممکن است پارامترهای تاثیرگذار دیگر موجب افزایش قیمت این فلز سرخ در بازار داخلی شوند. از طرفی در روزهای پایانی هفته گذشته، بازار شاهد تقاضای بیشتری نسبت به ابتدای هفته بود، این در شرایطی است که در روز پایانی هفته قیمت فلزات جهانی نیز روند نزولی در پیش‌گرفته و به دلیل این افت نرخ میانگین کل هفته نسبت به هفته‌های قبل کاهشی شد و طبعا این موضوع موجب افت قیمت مس در معاملات روزهای آینده نیز خواهد شد، به طوری که قیمت‌ها در اولین واکنش دیروز کاهش یافت. از طرفی به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه اکنون تولیدکنندگان با یک سوم ظرفیت تولید می‌کنند، چرا که به‌شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و انتظار می‌رود با بهبود روند تولید، تقاضا از بورس کالا نیز افزایش یابد. همچنین نوسان‌های قیمت نفت، نرخ این فلز را در بازارهای جهانی دچار نوسان کرده و همین امر موجب شده تا بازار داخلی مس نیز علاوه‌بر رکود نسبتا طولانی بازار، متاثر از عوامل جهانی شاهد نوسانات غیرمنطقی قیمت‌ها نیز باشد؛ البته ثبات نسبی نرخ ارز طی ماه‌های اخیر تا حدی در نقش یک عامل تثبیت‌کننده در کنترل نوسانات قیمت مس ظاهر شده، اما اثر اخبار جهانی بر روند بازار داخلی فلزات پایه به‌خصوص برای مس در این روزها بیشتر بوده است.
به این ترتیب روز گذشته، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه انواع مس بود، به طوری که 4 هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به 33 هزار تن انواع مس کم عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.
علاوه‌بر این، دیروز 300 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 100 تن مس مفتول گروه کابلسازی افق البرز عرضه شدند. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 21 هزار و494 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته تغییری را تجربه نکرده است. کل عرضه برای این محصول 4هزار تن بوده، در صورتی که با تقاضای 380 تنی رو به رو بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 22 هزار و 161 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، ثابت باقی ماند. کل عرضه برای این محصول 3500 تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 440 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 22 هزار و 216 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته تغییری را تجربه نکرد.
کل عرضه برای این محصول 270 تن بود و با میزان تقاضا برابری می‌کرد. علاوه‌بر این شرکت مس افق البرز نیز با 100 تن مس در این تالار معاملاتی حضور یافت که با فروش نسیه همین مقدار را به فروش رساند. از طرفی مس در بازار آزاد هم اکنون با قیمت 24 هزار و 150 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه ثابت باقی ماند. به گفته فعالان بازار، قیمت این فلز سرخ تا انتهای هفته جاری به‌دلیل رکود فعلی معاملات، تغییر جدیدی را تجربه نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید