36195

بازار فلزات پایه در گرو رشد چین

دنیای معدن - سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی به آرامی در حال بازگشت به بازارهای کالاهایی هستند؛ چرا که رشد قوی و گام به گام اقتصاد جهانی و نوسان بیشتر در بخش‌های مختلف، زمینه را برای ایجاد جذابیت کافی در این بازارها فرآهم آورده است. برای نمونه می‌توان به فلزات پایه و صنعتی اشاره کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از رویترز، در سال جاری بازارهای کالایی در مرحله‌ای که آمار منتشره بازده‌های ضعیف کشورهایی همچون چین در طول بحران مالی و نیاز به محرکی برای تقویت رشد و بهبود اقتصاد ایالات متحده را گوشزد می‌کرد تا حدودی شاهد سود‌سازی بودند. پیش از اینها، بازارهای کالایی دارای جایگاه بهتری بودند؛ درحالی‌که طی سال‌های اخیر کاهش رونق در بخش کشاورزی و صنایع نفتی تا حدودی از جذابیت‌های این بازارها کاسته است.

به عقیده کارشناسان، در سال گذشته، وجود پیچیدگی در روند بازارها، سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی کرده بود؛ اما در سال جاری همگام با ساماندهی و ایجاد ثبات نسبی در بازارهای نوظهور به‌خصوص چین، ما شاهد ارتقای بخش‌های مختلف کالایی مخصوصا فلزات هستیم. با این حال، درحالی‌که فلزات پایه به نسبت سایر بازارها دارای پتانسیل بیشتری برای افزایش قیمت هستند، برخی از سرمایه‌گذاران به شدت نگران هستند. آنها بر اساس پیش‌بینی‌های موجود مبنی بر روند کمبود موجودی این فلزات، نگران افزایش قیمت‌ها هستند؛ درحالی‌که همچنان میزان موجودی و ذخایر انبارها به رقم هشدار‌دهنده‌ای نرسیده است. همچنین بر‌اساس گفته تحلیلگران بازارهای فلزات پایه، پیش‌بینی‌های آنان برای 3 تا 5 سال آینده نشان می‌دهد که تقاضای چین برای آلومینیوم، مس، سرب، نیکل و روی همچنان بالاترین میزان خواهد بود. رشد تقاضای دورقمی این فلزات در سال 2008 به رشد تک‌رقمی در سال 2013 کاهش یافت که دامنه تغییر آن 5 تا 8 درصد است. بر این اساس، بدون در نظر گرفتن بازار فلزات پایه در جهان، چین بالغ بر نیمی از بازار کنونی این فلزات را در اختیار دارد؛ اما همان‌گونه که در‌خصوص بسیاری از دیگر فلزات می‌بینیم اشتهای سیری‌ناپذیر چین بر بقیه کشورهای جهان غلبه خواهد یافت و این امر تعیین قیمت این فلزات را به تعیین تکلیف سیاست‌های توسعه اقتصادی در این کشور منوط کرده است. استمرار شهر‌سازی و سرمایه‌گذاری داخلی محرک‌های اصلی پیش‌بینی افزایش تقاضای چین هستند. پیش‌بینی می‌شود تقاضا در بازار فلزات پایه 122 میلیون تن در سال 2018 باشد که بیشترین رقم رشد مربوط به سال 2017 خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید