35802

از سوی ایمیدرو:

75هزار کیلومتر مربع نوار شرقی کشور اکتشاف می شود

دنیای معدن -امسال عملیات اکتشاف مواد معدنی توسط ایمیدرو سطح بیش از 75هزار کیلومتر مربع از نوار شرقی کشور را در بر می گیرد.

به گزارش دنیای معدن،‌ طبق برنامه طراحی شده این سازمان تا پایان سال جاری عملیات اکتشاف مواد معدنی در 6 پهنه از نوار شرقی کشور را انجام می دهد که مساحت آن به 75هزار و 466 کیلومتر مربع می رسد. در این عملیات، هدف کشف عناصر مختلف معدنی از جمله سنگ آهن،‌ طلا،‌مس،‌عناصر نادر خاکی و ... است.

بر همین اساس از ماه های گذشته عملیات اکتشافی در پهنه سنگان به وسعت 11500 کیلومتر مربع با اعتباری بالغ بر 132میلیارد ریال، با همکاری سازمان زمین شناسی آغاز شده و ادامه دارد. از سوی دیگر اجرای عملیات اکتشافی در پهنه نوار مرزی استان سیستان و بلوچستان در وسعت 15000 کیلو متر مربع نیز در دست اجرا است. علاوه بر این اکتشاف 25600 کیلومتر از پهنه سراوان در استان سیستان و بلوچستان و همچنین اکتشاف 6هزار و 116 کیلومتر مربعی در پهنه نوار مرزی خراسان جنوبی به عنوان یکی دیگر از برنامه های اکتشافی سال جاری به شمار می آید.

همچنین انجام عملیات اکتشافی و مطالعات ماهواره ایی استان سیستان و بلوچستان در پهنه ای به وسعت 17000 کیلو متر مربع و اکتشاف در پهنه ای به وسعت 250 کیلومتری آهن پلاسری نیز در این استان انجام خواهد شد.

این برنامه بخشی از طرح بزرگ اکتشاف 200هزار کیلومتری سراسر کشور است که برای آن اعتباری معادل 1200 میلیارد تومان صرف خواهد شد. برنامه اکتشاف سراسری قرار است در مدت 3 سال به اجرا در آید. از اهداف اصلی اجرای این عملیات اکتشاف می توان به افزایش ذخایر شناخته شده استراتژیک همچون سنگ آهن،‌طلا،‌ مس ،‌زغالسنگ، ‌سرب روی،‌ تیتانیوم و عناصر نادر خاکی اشاره کرد.

طی 100 سال گذشته تنها 7درصد از مساحت کشور زیر عملیات اکتشاف معدنی قرار گرفته که نتیجه آن کشف 57میلیارد تن ذخایر معدنی است که این میزان با توجه به وجود پتانسیل های فراوان،‌ رقمی ناچیز به شمار می آید. اما این برنامه جدید آمارهای تازه ای از میزان عناصر معدنی ایران ارایه خواهد کرد.

علاوه بر موارد فوق افزایش یافتن ذخایر معدنی کشور زمینه مساعدی را برای جلب و جذب سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی فراهم می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید