35357

اخبار مثبت، رکود بازار فلزات پایه را می‌شکند؟

سحر نمایشی: از آنجا که مدتی است روند قیمت فلزات پایه در بازار داخلی گنگ و نامشخص است به همین دلیل فعالان بازار تصمیم گرفته‌اند خریدهای خود را به بعد از ماه رمضان موکول کنند. اما این مساله در حالی است که انتشار گزارش‌هایی از نتایج مذاکرات بین گروه 1+5 و ایران روند بازار داخلی را در اوج رکود با نوسان مواجه کرده به طوری که مس با وجود قیمت‌هایی صعودی در بورس فلزات لندن و به تبع بازار داخلی این محصول روز گذشته با افت قیمت 50 تومانی در هر کیلو مواجه شده و در همین حال فلز آلومینیوم نیز با وجود کاهش نرخ در بازارهای جهانی افزایش 100 تومانی را در هر کیلو تجربه کرده است.

از سوی دیگر از آنجا که نرخ ارز کاهش محدودی را طی روزهای اخیر تجربه کرده فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند هفته آینده با توجه به یکسری عوامل تاثیرگذار در بازار، احتمالا با افول قیمت‌ها مواجه خواهیم بود. البته ناگفته نماند که با انتشار خبر‌های خوش از نتایج مذاکرات و با رفع یکسری از محدودیت‌ها در بخش فلزات رنگی قیمت داخلی این محصولات تغییر زیادی را نسبت به قیمت‌های جهانی تجربه خواهد کرد، چرا که تنها مشکل ما در تولیدات داخلی کمبود مواد اولیه برای یکسری محصولات است در صورتی که از لحاظ معادن و منابع انرژی مشکلی نداریم.


پیش بینی های مثبت از قیمت مس
به گزارش بلومبرگ، شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، با بروز نشانه‌هایی از بهبود تقاضا در چین، پیش‌بینی خود از قیمت این فلز را افزایش داده است. کوچیلکو، کمیسیون دولتی مس در شیلی، انتظار دارد متوسط قیمت هر پوند مس در سال 2014 به 3/12 دلار برسد در حالی که این کمیسیون در فصل گذشته متوسط قیمت این فلز را 3/05 دلار اعلام کرده بود.
در بیانیه‌ای که در سانتیاگو منتشر شد، کوچیلکو برآورد متوسط قیمت هر پوند مس را برای سال 2015 ، 3 دلار اعلام کرد. به گزارش کمیسیون دولتی مس شیلی، مصرف کشور چین احتمالا در سال جاری 10 درصد رشد خواهد یافت که بیش از دو برابر پیش بینی 5/4درصدی پیشین در ماه آوریل است.
چشم‌انداز رو به بهبود تقاضا، رشد 9/5درصدی برآورد شده تولید جهانی مس را خنثی خواهد کرد که تخمین زده شده است با توجه به افزایش تولید از سوی شیلی و پرو رقم آن به 19/38 میلیون تن برسد.انتظار می‌رود که عرضه مس در سال آینده میلادی نیز به 20/5 میلیون تن افزایش یابد.
همچنین در نیویورک نیز بهای هر پوند مس برای تحویل در ماه سپتامبر 2/0 درصد رشد داشت و به 3/26 دلار افزایش یافت. کوچیلکو گفت که معادن شیلی احتمالا در سال جاری 5/9 میلیون تن از این فلز تولید خواهند کرد که 3 درصد نسبت به رقم تولید سال 2013 بیشتر خواهد بود. علت این افزایش تولید ارتقای معادن جدید است. رقم تولید معادن شیلی در سال آینده به 6/27 میلیون تن خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید