35206

وزیر اجازه انتقال کنسانتره خام مس سونگون را نمی‌دهد

دنیای معدن -رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعد داد اجازه انتقال کنسانتره مس سونگون به سایر شهرها را نداده و برای ایجاد صنایع وابسته در این معدن تلاش خود را به کار می گیرد.

به گزارش دنیای معدن، میرهادی قره سید رومیانی با اشاره به جلسه خود با محمدرضا نعمت زاده اظهار کرد: در این جلسه موارد مختلف پیرامون مجتمع مس سونگون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای توسعه این صنعت در آذربایجان شرقی قول مساعد وزیر گرفته شد.

وی اضافه کرد: وزیر در این جلسه با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب مس سونگون، از ایجاد صنایع وابسته و تکمیلی برای ذوب مس در محل معدن سونگون حمایت و پشتیبانی کرد.

قره سید رومیانی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه قول مساعد برای ایجاد صنایع مدرن و پیشرفته ذوب در محل مس سونگون داد، گفت: در این جلسه مقرر شد شرکت صنایع مس آذربایجان تا آخر تیر ماه به صورت مستقل فعالیت های خود را آغاز کند.

وی با قدردانی از حسن توجه نعمت زاده به وضعیت مجتمع مس سونگون، اظهار کرد: با توجه به جلسه روز گذشته نگرانی ها درباره ضرر ده بودن مس سونگون تا حد زیادی برطرف شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست اخیر نمایندگان استان با مدیرعامل صنایع مس ایران در خصوص وضعیت مس سونگون، گفت: در این نشست نیز مباحث مختلفی پیرامون توسعه و تجهیز این مجتمع انجام شد که نتایج مناسبی برای استان داشت.

قره سید رومیانی گفت: جلسه روز گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در امتداد همین جلسات صورت پذیرفت.

وی با تاکید بر اهمیت وجود مس سونگون در آذربایجان شرقی به لحاظ اقتصادی و صنعتی، افزود: این صنعت مهم کشور نه تنها در آذربایجان شرقی بلکه در منطقه شمال غرب از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و توسعه آن یکی از مطالبات مهم و به حق مردم منطقه است.

قره سید رومیانی انتقال فرآوری معدن مس سونگون به کرمان را یکی از مهمترین ایرادات نمایندگان و مردم استان بیان و یادآوری کرد: اینکه طی سال های اخیر اقدامی درخور و عملی در ایجاد صنایع فرآوری و ذوب در مجتمع سونگون صورت نگرفته است، جای تامل و سئوال دارد.

معدن مس سونگون در 30 کیلومتری شهر ورزقان در شمال غرب ایران و آذربایجان شرقی قرار دارد.

طرح استخراج مس از معدن سونگون با هدف استخراج به روش نوین و تولید کنسانتره مس با عیار 30 درصد جهت تغذیه صنایع مولد کشور و رسیدن به ارزش افزوده بالاتر انجام گرفته است.

حجم کل ذخیره قطعی این معدن 796 میلیون تن، حجم کل ذخیره اکسید 7/6 میلیون تن و حجم مواد قابل استخراج آن 388 میلیون تن است.

دیدگاهتان را بنویسید