35155

استمرار صادرات سیمان به عراق با لغو محدودیت‌های سهمیه‌بندی

دنیای معدن - مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان از لغو محدودیت واردات، حذف سهمیه‌بندی و مجوز واردات سیمان ایران به عراق خبر داد.

مرتضی لطفی با‌ اشاره به محدودیت‌هایی که طی مدت اخیر در رابطه با صادرات سیمان به عراق صورت گرفته بود، افزود: در این زمینه پیگیری‌هایی توسط هلدینگ فارس و خوزستان و اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عراق به عمل آمد و جلسات متعددی با مدیر کل اداره اقتصادی وزارت صنایع و معادن عراق برگزار شد.
وی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته نه‌تنها صادرات سیمان خاکستری ایران به عراق محدود نشده، بلکه از بعضی مبادی مرزی و بازارچه‌ها به‌ویژه از‌طریق کارون و بندرامام مقدار قابل‌توجهی سیمان صادر می‌شود.
لطفی افزود: به دنبال این توافق‌نامه به‌دلیل حجم بالای صادرات مواد غذایی و صیفی‌جات در بعضی از مرزهای خروجی تراکم خودرو ایجاد شده است که باتوجه به حجم بالای کامیون‌ها و تریلرها تردد این خودرو‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد.
وی همچنین تصریح کرد: در این خصوص اقداماتی از‌طریق بعضی از مبادی خروجی ایران، فرمانداری‌ها و گمرک صورت گرفته تا در این خصوص هم تمهیداتی اتخاذ شود.
مدیرعامل بزرگ‌ترین هلدینگ تولید و صادرکننده سیمان ایران و منطقه گفت: هرگونه اظهارنظر مبنی‌بر تاثیر اتفاقات اخیر سیاسی در کشور عراق روی صادرات به این کشور کذب بوده و اکثر واحدهای این هلدینگ در شمال، مرکز و جنوب ایران نسبت به صدور سیمان اقدام می‌کنند.
وی اشاره کرد: شرکت سیمان بهبهان و برخی از شرکت‌های تابعه این هلدینگ، سیمان خود را به قیمت تنی 160هزار تومان در محل کارخانه صادر می‌کنند.
لطفی با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص افزایش قیمت تصریح کرد: خوشبختانه، افزایش نرخ این کالا از اول تیرماه اعمال شد که تاثیر آن در بودجه 3 ماه اول سال از اول فروردین تا 10 اردیبهشت‌ماه مشهود است.
لطفی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازار باتوجه به تصویب افزایش نرخ سیمان و صادرات پنج میلیون تنی محصولات سیمانی طی سه ماه نخست سال‌جاری، نسبت به ارزش‌های افزوده واکنش مثبت نشان دهد و سهام شرکت‌های سیمانی با رشد مواجه شود.
عراق

دیدگاهتان را بنویسید