35131

صعود قیمت‌ فلزات جهانی

سحر نمایشی: بازار جهانی فلزات پایه مدتی است که روند مثبتی را در پیش گرفته‌، البته این در حالی است که در کنار کاهش حجم تولید و ضعف عرضه، موجودی انبارها نیز به شدت افت پیدا کرده است. موجودی فعلی بسیاری از فلزات رنگی نسبت به پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

تجربه نشان داده که برآیند میزان عرضه و‌ تقاضا یا به عبارت دیگر حجم موجودی انبارهای این محصولات بیشترین تاثیر را بر قیمت‌ها گذاشته و می‌گذارد. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان در صورت رشد مصرف همچون سال گذشته در کنار کاهش تولید، حجم موجودی انبارها تا پایان سال 2014 کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.همچنین شرایط عمومی برای برخی فلزات از جذابیت بیشتر و برای برخی دیگر از جذابیت کمتر آن حکایت می‌کند.

در‌خصوص قیمت جهانی فلزات پایه نیز همان‌گونه که از روند آنها در چند ماه اخیر پیدا است، تغییر بسیاری نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود؛ چرا که هم‌اکنون قیمت این فلزات با رشد بیشتری همراه شده‌ است. قیمت‌ها در حال حاضر بسیار نزدیک به قیمت‌های پنج سال گذشته است، چرا که در پنج سال اخیر نیز با توجه به کاهش موجودی انبارها، فلزات شاهد روند صعودی قیمت‌ها شده‌اند. همان‌گونه که ملاحظه می‌شود همبستگی زیادی بین قیمت فلزات پایه و موجودی انبارها دیده‌شده یا به عبارت دیگر، عدم توازن بین عرضه و تقاضا باعث نوسان شدید قیمت شده است.
درعین‌حال فراتر از مسائل‌ و رویدادهای سیاسی‌، قیمت فلزات می‌تواند متاثر از برآوردهایی در سال‌های آینده نیز باشد. با توجه به اطمینانی که بازار به کاهش سطح ذخایر در انبارها دارد، نوسان قیمت فعلی فلزات در بورس لندن، بیانگر رفتار هوشیارانه بازار است. فعالان بازار در جست‌وجوی یافتن داده‌هایی بی‌طرف و قابل‌اطمینان از عوامل بنیادین بازار هستند. همچنین معاملات فیزیکی در حال حاضر بسیار محدود و برنامه‌ریزی برای انجام معاملات بسیار محتاطانه شده است.
در این بین مهم‌تر از همه این موارد این مطلب است که چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در سال جاری رو به رو خواهد شد، به طوری که شرکت اوروبیس ‌ای‌جی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در اروپا و بزرگ‌ترین شرکت بازیافت تولیدات مسی در جهان، با پیش‌بینی رونق اقتصادی چین در سال آینده میلادی اظهار کرده: چین در سال گذشته، مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است و می‌توانیم امیدوار باشیم این کشور در سال جاری میلادی با حل بحران‌های پیش رو، با رونق اقتصادی و افزایش تقاضا در بخش‌های مختلف رو‌به‌رو خواهد بود که این رونق شاید بتواند آتیه فلزات پایه را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید