34629

بهرامن: اکتشاف ذخایر جدید معدنی نقش کلیدی دارد

دنیای معدن - نائب رئیس خانه معدن نقش بخش معدن و صنایع معدنی را در تحقق اقتصاد مقاومتی کلیدی توصیف کرده و گفت: با رونق بخشی به حوزه معدنکاری از طریق اکتشاف معادن جدید و تکمیل اکتشاف ذخایر قبلی می توانیم هم به ثروت ملی بیفزاییم و هم زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم.

به گزارش دنیای معدن ، محمدرضا بهرامن درباره راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: میزان ذخایر معدنی شناخته شده در کشور طبق آمارهای منتشر شده حدود 60 میلیارد تن برآورد شده است اما باید اذعان کنیم که در بخش زیادی از مناطق مستعد و آینده‌دار معدنی ایران به دلایل مختلف از جمله ساختار زمین‌شناسی کشور و نبود اطلاعات دقیق هنوز مطالعات و عملیات اکتشافی مهندسی انجام نشده و اکتشاف ذخایر معدنی در این مناطق عمدتا به صورت سطحی باقی مانده است.
وی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری دولت در حوزه اکتشافات معدنی توضیح داد: طبق آمارهای منتشر شده ارزش ذخایر معدنی کشور شده در کشور بالغ بر 770 میلیارد دلار است و با انجام اکتشافات بیشتر این رقم بسیار بیشتر نیز خواهد شد. با این وجود ایران هم اکنون نیز حدود سه درصد از ذخایر شناخته شده معدنی جهان را در اختیار دارد.
او با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مردم محور و مردم بنیاد بوده و دولت محور نیست، افزود: متاسفانه طی سالهای 1384 تا 1392 خصوصی سازی درستی در بخش معدن و صنایع معدنی بزرگ کشور رخ نداد و تصدی‌گری دولت در این حوزه عمدتا به بخش شبه‌دولتی غیرمتخصص تبدیل شد. به نظر می‌رسد در واگذاری معادن به بخش خصوصی واقعی مشکل ساختاری وجود دارد که نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد.
نائب رئیس خانه معدن تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه معدن و صنایع معدنی تحول اساسی رخ دهد و این بخش بتواند جایگاه حقیقی خود را پیدا کند باید روند خصوصی سازی در این حوزه مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.
بهرامن از تغییر تکنولوژی تولید، تقویت زیرساختهایی مانند خطوط ریلی و شفاف سازی جریان اطلاعات اقتصادی به عنوان راهکارهای تقویت بخش معدن و صنایع معدنی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی توسط این بخش خبر داد و افزود: استاندارد شدن میزان استخراج از ذخایر معدنی کشور، اهمیت دادن به توسعه مناطق معدن خیز، توجه به مسائل محیط زیستی در حین عملیات معدنکاری و تغییر نگاه سنتی حاکم بر بخش معدن از دیگر راهکارهای تقویت بخش معدن و صنایع معدنی هستند.
این فعال معدنی افزود: متاسفانه در حال حاضر مناطقی که معادن بزرگ در آنجا قرار گرفته است هنوز هم در گروه مناطق کمتر توسعه یافته و یا توسعه نیافته قرار دارند و این در حالی است که علاوه بر تقویت بخش معدن باید به توسعه پایدار و همزمان مناطق معدن خیز نیز توجه ویژه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید