34505

کار در معادن از کارهای بسیار سخت است

دنیای معدن - داشتن محدوده بی‌خطر شغلی، خواسته کارگران معادن ذغال سنگ است. فرسوده بودن برخی امکانات و تجهیزات، حوادث غیر منتظره و ناخوشایندی رقم می‌زند.

فرماندار شهرستان کوهبنان به دنبال بررسی بیشترمسائل و مشکلات کارگران معادن ذغال درجمع خبرنگاران گفت: داشتن محیط امن و عاری از هرگونه خطر که مانع تلفات جانی و مالی شود حق و خواسته هر فرد شاغل است و این مهم باید در معادن ذغال سنگ که کارگران در اعماق درونی زمین قرار می‌گیرند، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش دنیای معدن ازکوهبنان، هاشمی افزود: گاهی پایین بودن ایمنی محیط کار به ابزارها و وسایل مورد استفاده، مرتبط است و فرسوده بودن برخی امکانات و تجهیزات با توجه به اینکه برخی از این وسایل از ابتدای تاسیس معادن و در دهه ی چهل خریداری شده اند، حوادث غیر منتظره و ناخوشایندی را رقم می زند.
وی تصریح کرد:در سال های گذشته به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی معادن، متاسفانه سال های متمادی شاهد حوادث ناگوار جرحی و فوتی در معادن ذغال سنگ بودیم که خوشبختانه با بازرسی های ویژه و کارآمد بازرسان اداراه کار، جدیت بیشتر دادستان و ریاست دادگستری و شورای تامین، همچنین نظارت دقیق مسئولین مربوطه در شرکت ذغال سنگ ظریب ایمنی معادن بالارفته و جلوگیری چشم گیری از حوادث مختومه به فوت افراد شده است.
هاشمی خاطر نشان کرد: در جهت ارتقای زمینه و ضریب ایمنی بالا در معادن، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه پیمانکاران و کارفرمایان و آشنایی آنان با قوانین کار و بیمه کارگران و گوشزد شدن این نکته که حادثه در معادن به نوعی جرم محسوب می‌شود،می تواند تاحدی اثر گذار باشد وبه بالا رفتن ظریب ایمنی کمک کند.
فرماندار کوهبنان گفت:کار در معادن از کارهای بسیار سخت است وسختی و ارزش آن و در خطر بودن جان انسان، قابل قیاس با ارزش مادی نیست و با این حال، متاسفانه مزایا و حقوق دریافتی کارگران معادن بسیار کم و با تاخیر پرداخت می شود که این امر نیازمند پیگیری های مکرر دارد.
هاشمی افزود: شرایط کار در معادن به گونه ای است که بدن فرد با قرار گرفتن در محیط کار تحت تاثیر آلاینده ها و مواد مضر و اثر سوء آن ها قرار می گیرد وب ه این دلیل بسیاری از کارگران معادن علاوه بر بیماری های پوستی، دچار یک سری بیماری‌های داخلی، تنفسی و ریوی می شوند که گاهی آنان را از ادامه کار باز می دارد و گاهی شدت بیماری آنان را از پای در می آورد.
وی بیان داشت: قانون کار مقررات و ضوابطی را برای هر شغل و حرفه بیان کرده است که در مورد معادن، مطالعه و بررسی و پیگیری مشکلات کارگران بر اساس قانون کار امری معقولانه است که جواب و راه حل برخی مشکلات کارگران مانند بررسی قانون بازنشستگی پیش از موعد و برخوردار بودن از سهام عدالت و دیگر مسائل با رجوع به قانون کار مربوط، میسر می شود.
هاشمی گفت: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور، مشکلات مادی و رفاهی و قانونی کارگران معادن ذغال سنگ کوهبنان برطرف شود و نگاه سازنده به موقعیت بکر کوهبنان اثر و نتایج خوشایند شغلی برای جوانان و محدوده ی بی خطر شغلی برای کارگران معادن را در پی داشته باشد.
وی تاکید کرد: داشتن خیالی آسوده و فکری آزاد، نیازمند هر فرد شاغل است تا بتواند کارایی و کیفیت کار و خدمت خود را فزونی بخشد و یک فرد شاغل، علاوه بر دید مادی به کار، نیازمند یک سری مزایای رفاهی نیز هست که کارگران معادن متاسفانه از هیچ گونه وسایل رفاهی ورزشی و تفریحی برخوردار نیستند و این امر گاهی دلخوشی ادامه کار را از آنان می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید