34487

بیماری‌های داخلی و تنفسی دستمزد کارگران معادن زغال سنگ

دنیای معدن - کارگران زحمتکش معادن زغال‌سنگ شهرستان کوهبنان دشواری‌های بسیاری را برای به دست آوردن لقمه حلال تحمل می‌کنند.

به گزارش دنیای معدن، کارگران زحمتکش معادن زغال‌سنگ شهرستان کوهبنان برای به‌دست آوردن لقمه حلال دشواری‌های بسیاری را تحمل می‌کنند و مشکلات مالی بر زندگی آنها سایه انداخته است.
معادن کوهبنان دردی از مردم دوا نمی‌کند
با توجه به اینکه کوهبنان در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان واقع شده و از معادن عظیم زغال‌سنگ بهره‌مند است، اما این نعمت بزرگ الهی تاثیر چندانی در روند زندگی و سطح رفاه کوهبنانی‌ها نداشته و پرتوهای منفعت و رفاه‌بخش این معادن چندان زندگی مردم کوهبنان را روشن نکرده است.
کار در معادن از جمله کارهای سخت و طاقت‌فرساست که سختی کار معادن این جمله را معروف کرده که «معادن، مردان سخت‌کوش و بلندهمت را می‌سازد و می‌پروراند».
با توجه به سختی کار معادن اما کارگران معادن زغال‌سنگ بسیار مظلوم واقع شده‌اند و زحمات آنها ارج نهاده نمی‌شود و مشکلات و مسائل مادی و جانی آنها مورد بررسی دقیق و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه و سازنده قرار نمی‌گیرد.
نامه‌نگاری برای ستاندن حق کارگران معدن
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بر مقوله اقتصاد تاکید فراوان شده و به عنوان بخشی از شعار سال مزین گشته درپی درخواست‌های مکرر تلفنی، حضوری و کتبی کارگران توسط فرماندار شهرستان کوهبنان به اتفاق نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی درخواست‌ها ومشکلات کارگران معادن به مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی کشور اعم از حوزه ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداری کرمان گزارش شده است.
اما در نامه ارسالی از معاون امور معادن و صنایع معدنی آمده است با توجه به تشکیل جلسات مشترک با حضور مسئولان شرکت ذوب‌آهن اصفهان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و نمایندگان بهره‌برداران معادن زغال‌سنگ بخش خصوصی پیگیری لازم به منظور اجرایی شدن مصوبات کمیته زغال‌سنگ در زمینه اعمال نرخ افزایش قیمت خرید این محصول و کک توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عمل آورده که با توجه به موارد مطروحه توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان مراتب در دست بررسی است.
این معاونت اعطای تسهیلات به منظور نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن ذغال‌سنگ بخش خصوصی را مانند گذشته در دست اقدام داشته و در صورت نیاز این معاونت آماده همکاری است.
فرماندار کوهبنان: خواسته‌های معدن‌کاران به‌جاست
به دنبال بررسی بیشتر مسائل و مشکلات کارگران معادن ذغال‌سنگ شهرستان کوهبنان و کسب اطلاعات دقیق‌تر باب گفت‌وگو را با سیدمجتبی هاشمی فرماندار شهرستان کوهبنان باز کردیم.
فرماندار کوهبنان اظهار کرد: داشتن محیط امن و عاری از هرگونه خطر که مانع تلفات جانی و مالی شود حق و خواسته هر فرد شاغل است که این مهم باید در معادن زغال‌سنگ که کارگران در اعماق درونی زمین قرار گیرند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
هاشمی افزود: امنیت شغلی در گرو رعایت نکات ایمنی توسط پیمانکاران، مسئولان ایمنی معادن و در نهایت توسط کارگران میسر است و داشتن محدوده بی‌خطر شغلی خواسته کارگران معادن زغال‌سنگ بوده که انصافا خواسته‌ای به‌جا و اصولی است.
افزایش ضریب ایمنی معادن کوهبنان
وی بیان داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه پیمانکاران و کارفرمایان و آشنایی آنها با قوانین کار و بیمه کارگران و گوشزد شدن این نکته که حادثه در معادن به نوعی جرم محسوب می‌شود برای ارتقای زمینه و ضریب ایمنی بالا در معادن می‌تواند تا حدی اثرگذار باشد و به افزایش ضریب ایمنی کمک کند.
فرماندار کوهبنان تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی معادن، سال‌های متمادی شاهد حوادث ناگوار جرحی و فوتی در معادن زغال‌سنگ بودیم که با بازرسی‌های ویژه و کارآمد بازرسان اداراه کار، جدیت بیشتر دادستان و ریاست دادگستری و شورای تامین همچنین نظارت دقیق مسئولین مربوطه در شرکت زغال‌سنگ ضریب ایمنی معادن بالارفته و باعث جلوگیری از حوادث مختومه به فوت افراد شده است.
هاشمی افزود: گاهی پایین بودن ایمنی محیط کار به ابزارها و وسایل مورد استفاده مرتبط است و فرسوده بودن برخی امکانات و تجهیزات با توجه به اینکه برخی از این وسایل از ابتدای تاسیس معادن و در دهه 40 خریداری شده‌، حوادث غیرمنتظره و ناخوشایندی را رقم می‌زند.
بیماری‌های داخلی، تنفسی و ریوی دستمزد کارگران معادن
وی گفت: کار در معادن از کارهای بسیار سخت است و سختی و ارزش آن و در خطر بودن جان انسان قابل قیاس با مادیات نیست و با این حال مزایا و حقوق دریافتی کارگران معادن بسیار کم و با تاخیر پرداخت می‌شود که این امر نیازمند پیگیری‌های مکرر است.
این مسئول اضافه کرد: داشتن خیالی آسوده و فکری آزاد نیازمند هر فرد شاغل است تا بتواند، کارایی و کیفیت کار و خدمت خود را فزونی بخشد و یک فرد شاغل علاوه بر دید مادی به کار، نیازمند مزایای رفاهی است که کارگران معادن از هیچ‌گونه وسایل رفاهی ورزشی و تفریحی برخوردار نیستند و این امر گاهی دلخوشی ادامه کار را از آنها می‌گیرد.
هاشمی تصریح کرد: شرایط کار در معادن به گونه‌ای است که بدن فرد با قرار گرفتن در محیط کار تحت تاثیر آلاینده‌ها و مواد مضر و اثر سوء آنها قرار می‌گیرد و به این دلیل بسیاری از کارگران معادن علاوه بر بیماری‌های پوستی دچار برخی بیماری‌های داخلی، تنفسی و ریوی می‌شوند که گاهی آنها را از ادامه کار باز می‌دارد و گاهی شدت بیماری آنها را از پای در می‌آورد.
وی بیان داشت: قانون کار، مقررات و ضوابطی را برای هر شغل و حرفه بیان کرده که در مورد معادن، مطالعه، بررسی و پیگیری مشکلات کارگران بر اساس قانون کار امری معقول است که جواب و راه‌حل برخی مشکلات کارگران مانند بررسی قانون بازنشستگی پیش از موعد و برخوردار بودن از سهام عدالت و دیگر مسائل با رجوع به قانون کار مربوط میسر می‌شود.
فرماندار کوهبنان اظهار داشت: امید می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات مادی، رفاهی و قانونی کارگران معادن زغال‌سنگ کوهبنان برطرف شود و نگاه سازنده به موقعیت بکر کوهبنان اثر و نتایج خوشایند شغلی برای جوانان و محدوده بی‌خطر شغلی برای کارگران معادن را در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید