34360

استفاده از تجهیزات دهه 40 در معادن زغال سنگ کوهبنان

دنیای معدن - از استفاده تجهیزات دهه 40 در معادن زغال‌سنگ کوهبنان و مشکلات کارگران گزارش می‌دهد.

به گزارش دنیای معدن، با وجود دارا بودن شهرستان کوهبنان از معادن عظیم زغال‌سنگ، این نعمت بزرگ الهی تاثیر چندانی در روند زندگی و سطح رفاه مردم این شهرستان ‌نداشته است و پرتوهای‌ منفعت و رفاه‌بخش این معادن چندان زندگی مردم این شهر را روشن نساخته است.
کار در معادن از جمله کارهای سخت و طاقت‌فرسا است که سختی آن جمله‌ای را معروف کرده است که «معادن مردان سختکوش و بلندهمت می‌سازد».
با همه این اوصاف کارگران معادن زغال‌سنگ بسیار مظلوم واقع شده‌اند و چندان در خور توجه، زحمات آنها ارج نهاده نمی‌شود و مشکلات و مسائل مادی و جانی آنها مورد بررسی دقیق و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه و سازنده قرار نمی‌گیرد.
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بر اقتصاد تاکید فراوان شده و به عنوان بخشی از شعار سال مزین گشته و درپی درخواست‌های مکرر کارگران‌ معادن کوهبنان، فرماندار کوهبنان و نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، درخواست‌ها و مشکلات کارگران معادن را به مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی کشور اعم از حوزه ‌ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن تجارت و استانداری کرمان گزارش کردند.
ضرورت افزایش قیمت زغال استخراجی
در نامه ارسالی از معاون امور معادن و صنایع معدنی آمده است با توجه به تشکیل جلسات مشترک با حضور مسئولان شرکت ذوب‌آهن اصفهان‌، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و نمایندگان بهره‌برداران معادن زغال بخش خصوصی پیگیری لازم به منظور اجرایی شدن مصوبات کمیته زغال‌سنگ در مورد اعمال نرخ افزایش قیمت خرید زغال‌سنگ و کک توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عمل آورده که با عنایت به موارد مطروحه توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان مراتب در دست بررسی است.
همچنین این معاونت اعطای تسهیلات به منظور نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ بخش خصوصی را در دست اقدام داشته و در صورت نیاز این معاونت آماده همکاری است.
به دنبال بررسی بیشتر مسائل و مشکلات کارگران معادن زغال‌سنگ شهرستان کوهبنان و کسب اطلاعات دقیق‌تر باب گفت‌وگو را با سید‌مجتبی هاشمی فرماندار شهرستان کوهبنان باز کردیم.
ضرورت ارتقای ایمنی معادن زغال‌سنگ
وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: داشتن محیط امن و عاری از هرگونه خطر که مانع تلفات جانی و مالی شود، حق و خواسته هر فرد شاغل است و این مهم باید در معادنزغال‌سنگ که کارگران در اعماق درونی زمین قرار گیرند، بیشتر مورد توجه قرار گیرد‌.
هاشمی افزود: امنیت شغلی در گرو رعایت نکات ایمنی توسط پیمانکاران‌، مسئولان ایمنی معادن و در نهایت توسط کارگران میسر است و داشتن محدوده‌ بی‌خطر شغلی خواسته ‌کارگرانمعادن زغال‌سنگ است.
وی بیان داشت: در راستای ارتقای زمینه و ضریب ایمنی بالا در معادن‌، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه پیمانکاران و کارفرمایان و آشنایی آنها با قوانین کار و بیمه کارگران و گوشزد شدن این نکته که حادثه در معادن به نوعی جرم محسوب می‌شود، می‌تواند تا حدی اثر‌گذار باشد و به بالا رفتن ضریب ایمنی کمک کند.
برخی تجهیزات معادن کوهبنان از دهه 40 است
هاشمی عنوان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن ضریب ایمنی معادن، شاهد حوادث ناگوار جرحی و فوتی در معادن زغال‌سنگ بودیم که با بازرسی‌های ویژه و کارآمد بازرسان اداراه کار، جدیت بیشتر دادستان و دادگستری و شورای تامین‌ و همچنین نظارت دقیق مسئولان مربوطه در شرکت زغال‌سنگ ‌ضریب ایمنی معادن بالارفته‌ و جلوگیری چشمگیری از حوادث مختومه به فوت افراد شده است.
وی تصریح کرد: گاهی پایین بودن ایمنی محیط کار به ابزارها و وسایل مورد استفاده‌ مرتبط است و فرسوده بودن برخی امکانات و تجهیزات با توجه به اینکه برخی از این وسایل از ابتدای تاسیس معادن و در دهه‌ 40 خریداری شده‌اند، حوادث غیر‌منتظره و ناخوشایندی را رقم می‌زند.
فرماندار کوهبنان گفت‌: کار در معادن از کارهای بسیار سخت است‌ و سختی و ارزش آن و در خطر بودن جان انسان قابل قیاس ارزش مادی نیست و با این حال مزایا و حقوق دریافتی کارگران معادن بسیار کم و با تاخیر پرداخت می‌شود.
ضرورت بررسی مشکلات کارگران معادن کوهبنان
وی گفت: داشتن خیالی آسوده و فکری آزاد نیازمند هر فرد شاغل است تا بتواند کارایی و کیفیت کار و خدمت خود را فزونی بخشد، یک فرد شاغل علاوه بر دید مادی به کار، نیازمند یک سری مزایای رفاهی نیز هست که کارگران معادن از هیچ‌گونه وسایل رفاهی، ورزشی و تفریحی برخوردار نیستند و این امر گاهی دلخوشی ادامه کار را از آنان می‌گیرد.
هاشمی بیان داشت: شرایط کار در معادن به گونه‌ای است که بدن فرد با قرار گرفتن در محیط کار تحت تاثیر آلاینده‌ها و مواد مضر و اثر سوء آنها قرار می‌گیرد و به این دلیل بسیاری از کارگران معادن علاوه بر بیماری‌های پوستی دچار یک سری بیماری‌های داخلی، تنفسی و ریوی می‌شوند که گاهی آنها را از ادامه کار باز می‌دارد و گاهی شدت بیماری آنان را از پای در می‌آورد.
وی افزود: قانون کار مقررات و ضوابطی را برای هر شغل و حرفه بیان کرده است که در مورد معادن‌، مطالعه و بررسی‌ و پیگیری مشکلات کارگران بر‌اساس قانون کار امری معقولانه است که جواب و راه حل برخی مشکلات کارگران مانند بررسی قانون بازنشستگی پیش از موعد و برخوردار بودن از سهام عدالت و دیگر مسائل با رجوع به قانون کار مربوط، میسر می‌شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات مادی، رفاهی و قانونی کارگران معادن زغال‌سنگ کوهبنان برطرف شود و نگاه سازنده به ‌موقعیت بکر کوهبنان اثر و نتایج خوشایند شغلی برای جوانان و محدوده‌ بی‌خطر شغلی برای کارگران معادن را در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید