34186

در سه ماهه اول سال بر شرکتهای سیمانی چه گذشت؟

دنیای معدن - در حالی که صنعت سیمان در سال گذشته توانسته بود بازدهی ۱۰ درصدی را نصیب سهامداران خود کند، اما این صنعت تنها در ۳ ماهه ابتدایی سال زیان ۹ درصدی را عاید سهامداران خود کرده و در میان خیل عظیم شرکتهای با بازدهی منفی قرار گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، در حالی که رشد ۱۴ تا ۲۱ درصدی قیمت سیمان در فروردین سال گذشته تاثیر مثبتی بر روند قیمت سهام شرکتهای این صنعت شد،اما افزایش قیمت سیمان در خرداد سال جاری نتیجه ای عکس در بازار سرمایه داشت و این افزایش نتواست کمکی به جبران زیان سهامداران بکند.

افزایش قیمت سیمان در سال گذشته موجب شد تا این صنعت بازدهی مثبت بیش از ۸۳ درصدی را در سه ماهه ابتدایی ۹۲ نصیب سهامداران خود کند اما به دلیل حاکم شدن جو منفی در بازار سرمایه، سهامداران به خبر افزایش قیمت سیمان واکنش چندانی نشان دادند؛ در نهایت کسانی که در سه ماهه ابتدایی سال با صنعت سیمان همراه بودند زیان ۹ درصدی را به خود به خانه بردند.

این در حالی است که سیمان آرتا اردبیل در سه ماهه ابتدایی سال گذشته بازدهی ۲۲۶ درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در صدر جدول شرکتهای سیمانی قرار گرفت اما در سال جاری شرکتهای سیمانی تحت تاثیر روند منفی حاکم بر بازار نتوانستند بازدهی قابل قبولی را کسب کنند و اکثر شرکتهای این صنعت با بازدهی منفی موجب کاهش سرمایه سهامداران خود شدند.

از سوی دیگر با افزایش قیمت سیمان از ۳۱ خرداد ماه شرکتهای سیمانی حاضر در بورس در خصوص تاثیر این افزایش اطلاعیه های متفاوتی به بازار دادند به طوری که سیمان فارس اعلام کرد که پیش بینی سود هر سهم این شرکت نسبت به پیش بینی اولیه بر اساس سرمایه فعلی با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شده و از مبلغ ۷۴۴ ریال به ۶۲۹ ریال می رسد.

شرکت سیمان شرق اعلام کرد که افزایش نرخ سیمان در آخرین پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت تاثیر با اهمیتی نخواهد داشت،اما این شرکت در اطلاعات پیش بینی بر اساس ۹ ماهه واقعی، تاثیر احتمالی مابه التفاوت افزایش نرخ سیمان را با در نظر گرفتن شرایط بازار لحاظ خواهد کرد.

سیمان خزر و کردستان نیز اعلام کردند که در بودجه سال ۹۳ این شرکت نرخ سیمان و حامل‌های انرژی و مالیات و عوارض آن پیش بینی شده است.

از سوی دیگر بررسی عملکرد شرکتهای سیمانی نشان می دهد که در سه ماهه ابتدایی سال، سیمان فارس بازدهی مثبت بیش از ۳۵ درصدی را کسب کرده و در صدر جدول ایستاده است، در مقابل سیمان قائن با زیان بیش از ۳۴ درصدی به عنوان کم بازده ترین سهم در سه ماهه اول امسال شناخته شده است.

همچنین رتبه اول نقد شونده ترین سهم در گروه سیمان به سیمان فارس و خوزستان اختصاص یافته و ایران گچ نیز در انتهای جدول رتبه نقدشوندگی در این گروه جای گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید