34184

بسیاری از ماشین‌آلات معدنی غیر استاندارند!

دنیای معدن - رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از غیر استاندارد بودن بسیاری از ماشین‌آلات معدنی وارداتی و تولید داخل خبر داد و گفت: به دلیل کمبود بودجه قادر به تدوین استاندارد ماشین‌آلات معدنی به اندازه کافی نیستیم.

به گزارش دنیای معدن، هرمز ناصرنیا درباره استاندارد بودن ماشین‌آلات معدنی مورد استفاده در معادن کشور اظهار کرد: در تلاش هستیم با کمک سازمان استاندارد، استانداردهای مربوط به ماشین‌آلات معدنی را تدوین کنیم اما به دلیل بودجه بسیار کم سازمان نظام مهندسی معدن این کار تا الان عملی نشده و برآورد ما این است که بسیاری از تجهیزات معدنی وارداتی و حتی تولید داخل فاقد استاندارد هستند.

وی با اشاره به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون از پرداخت بودجه قانونی سازمان نظام مهندسی معدن طفره رفته است گفت: طبق قانون سه درصد از حقوق دولتی معادن در هر سال باید به سازمان نظام مهندسی معدن اختصاص یابد که این کار تاکنون انجام نشده و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری، وزارت صنعت و مجلس هر بار یکدیگر را به اجرا نکردن این قانون متهم کردند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان این‌که بودجه سازمان نظام مهندسی معدن سال قبل 500 میلیون تومان بود که البته فقط 290 میلیون تومان آن تحقق یافت گفت: این ارقام یک در هزار حقوق دولتی هم نمی‌شوند و با این وضعیت نمی توان به وظایف قانونی خود عمل کنیم.

ناصرنیا در عین حال از اختصاص بودجه 4200 میلیارد تومانی به سازمان نظام مهندسی معدن در سال جاری خبر داد و گفت: حتی اگر کل این بودجه را بگیریم باز هم بسیاری از وظایف قانونی سازمان قابل عملیاتی شدن نخواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر یکی از مسوولین لرستانی مبنی بر این که هر 16 روز یک نفر در معادن ایران می میرد توضیح داد: نمی‌دانم این فرد چرا در این زمینه اظهارنظر کرده است حتی یکبار رییس دادگستری یکی از استان‌ها درباره راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری در معدن اظهارنظر کرد که برای من تعجب آور بود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در عین حال اذعان کرد:‌این اظهارنظر می تواند چندان دور از واقعیت هم نباشد اما در عین حال اعلام آمار تلفات حوادث معدنی را مسوولیت وزارت صنعت و کار دارد.

ناصرنیا همچنین با اشاره به این‌که عمده حوادث معدنی ناشی از قصور و غفلت کارگران است گفت: طبق آیین نامه ملی معادن همه معادن دارای بیش از 25 نفر نیروی کار باید مسوول فنی داشته باشند که در حال حاضر 80 درصد معادن مسوول فنی دارند اما وزارت صنعت برای حضور مسوول ایمنی در معادن فشار لازم را به معدن داران نمی‌آورد.

وی افزود: با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وارد همکاری مشترک شده‌ایم و طبق آن گذراندن دوره ایمنی عمومی برای همه کارگران معدنی الزامی شده است.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، 97 درصد از کل تلفات حوادث کار در کشور مربوط به بخش ساختمان بوده و تنها سه درصد مربوط به سایر حوزه‌ها از جمله بخش معدن می‌شوند.

ناصرنیا همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره این که چرا برخی مهندسان معدن تنها به ماشین امضا تبدیل شده و عملا حضوری در معادن برای بازرسی از آن‌ها ندارند گفت: ما نرخ حقوق مهندسان معدن را اعلام کرده ایم اما متاسفانه برخی این نرخ ها را رعایت نمی کنند و در تعدادی از استان‌ها این نرخ حتی کاهش یافته است و شاید پایین بودن حقوق مهندسان معدن یکی از دلایل این اتفاق باشد که البته ما با متخلفان برخورد می کنیم.

وی همچنین از آزادسازی محدوده‌های معدنی براساس دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت کرد و گفت: این که برخی می گویند تعداد پروانه‌های بهره برداری در حوزه معدن کاهش یافته و این به معنای رکود است را قبول ندارم مهم افزایش تولید مواد معدنی است که امسال به جز سنگ آهن قطعا تولید سایر مواد معدنی رشد خواهد یافت.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: تولید سنگ آهن برخلاف داد و بیداد فعالان این حوزه به خاطر عوارض کاهش نیافته بلکه افت قیمت جهانی و قیمت خرید چین دلیل کاهش تولید سنگ آهن است. اگرچه تولید سنگ آهن برای تامین نیاز داخل به دلیل اجرای پروژه‌های توسعه‌ای افزایش نیز یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید