33438

روند متغیر فلزات رنگی

سحر نمایشی: فلزات اساسی طی هفته گذشته، وضعیت متفاوتی را تجربه کردند. مس کماکان بالا ماند، آلومینیوم و سرب و روی شرایط متعادلی داشتند، نیکل هم با کاهش همراه شده بود.

به نظر می‌رسد در مجموع حجم معاملات فلزات اساسی چندان جالب نیست ولی در این میان مس روند متفاوتی را نسبت به سایر فلزات رنگی تجربه کرد، به طوری که این فلز سرخ بیشترین توجهات را با رسیدن به قیمت بالای هفت هزار دلار به خود اختصاص داده است، اما باید دید که واقعا می‌تواند این سطوح را حفظ کند یا خیر.
بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده از‌ سوی بلومبرگ آگاهان اقتصادی روند بازار مس را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند؛‌ چرا که نگرانی‌هایی در‌مورد کاهش موجودی انبار‌ها در نیمه دوم سال جاری وجود دارد که موجب افزایش مجدد قیمت‌ این محصول خواهد شد. البته این در حالی است که به‌رغم کاهش واردات چین تاثیر محسوسی در معاملات بورس لندن مشاهده نشده و آخرین آمار تجاری نشان می‌دهد که واردات مس تصفیه‌شده چین در ماه مه با 8/26درصد کاهش به 282.969 تن رسیده است، اما هنوز در مقیاس سالانه رشد واردات مس این کشور 9/21درصد باقی مانده است. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، میزان رشد مصرف جهانی مس از 10 درصد در سال گذشته به پنج درصد در سال جاری میلادی خواهد رسید. میزان رشد مصرف آلومینیوم برای سال آینده نیز در سطح 2/8 درصد پیش‌بینی‌شده است. از سوی دیگر نرخ رشد مصرف این محصول در سال گذشته 5/11 درصد گزارش شد. نیکل در روزهای گذشته با قدرت فراوان به سیر نزولی خود ادامه داد. روندی نزولی که طی مدت اخیر این چنین با قدرت مشاهده نشده بود، اما روی با اندکی کاهش مواجه شد که این برگشت را می‌توان در‌جهت تثبیت قیمت‌ها در این محدوده دانست. آلومینیوم طی هفته گذشته با روند متعادل در حرکت بود، اما این در شرایطی است که روز دوشنبه اندکی تحت فشار قرار گرفت، ولی در روز سه‌شنبه توانست روند صعودی خود را تا پایان هفته معاملاتی تثبیت کند. یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت این روزهای فلزات اساسی کاهش موجودی این محصولات در انبارهای لندن است. البته نا‌گفته نماند پیش‌بینی‌ها در مورد فلز سرب نیز افزایشی است و به نظر می‌رسد که کمبود موجودی سرب و روی ادامه‌ دارد و این روند عمیق‌تر گردد، البته از آنجا که سرب و روی همیشه روند مشابهی داشته‌اند و تاثیر بسزایی بر یکدیگر می‌گذارند، به نظر می‌رسد بهترین شرایط را پس از سال‌های 2011 تا 2013 میلادی، طی می‌کنند. علاوه‌بر این کاهش موجودی انبارها و‌ بسته شدن یک معدن در استرالیا نیز می‌تواند موجب افزایش بیشتر قیمت‌ روی شود. به این ترتیب بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود که هفته آینده به‌دلیل افزایش بیشتر قیمت‌ها با کاهش تقاضا در بازار داخلی مواجه شویم که این شیب کاهنده تقاضا در بازار داخلی با روند رو به رشد قیمت‌ها همخوانی ندارد. بنابراین افزایش بیشتر قیمت فلزات پایه در بورس لندن، تاثیر چندانی بر روند بازار داخلی این محصولات نداشت. از طرفی نیز روند نوسانی نرخ دلار بر بازار فلزات پایه اثر می‌گذارد، اما آنچه از ظاهر امر پیدا است این است که بازار داخلی در مقابل ریزش بازارهای جهانی و سایر پارامترهای تاثیرگذار اندکی مقاومت می‌کند. از سوی دیگر در بازار داخل نیز، خرید و فروش‌ها راکد مانده‌؛ چرا که به گفته یکی از فعالان بازار، تجار در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و از طرفی نیز فروشندگان از فروش کالاهایی که با قیمت بالاتری خریداری کرده‌اند، خودداری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید