32946

حرکت بازارهای جهانی و فلزات داخلی در یک مسیر

سحر نمایشی: رکود فعلی بازار فلزات پایه و روند متفاوت پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت این محصولات، قدرت پیش‌بینی را از کارشناسان این حوزه گرفته است، تا جایی که این روز‌ها بررسی روند قیمت این قبیل کالاها و تلاش برای پیش‌بینی افق آتی آنها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کار دشواری شده است، البته این در شرایطی است که همسو شدن بازارهای جهانی با بازارهای داخلی در روز گذشته اندکی از بلاتکلیفی معامله‌گران در بازار داخلی کاست، اما کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند روند نزولی حاکم در بازارهای جهانی موقتی خواهد بود.

هم‌اکنون علاوه‌بر کاهش تقاضا برای این محصولات، همبستگی تغییرات قیمت فلزات غیر‌آهنی با رشد اقتصادی جهان و برخی داده‌های مهم اقتصادی در نهایت تعیین‌کننده روند بازار در آینده خواهد بود، البته رکود به وجود آمده بازار داخلی را هم درگیر کرده‌، به طوری که فلزاتی همچون آلومینیوم، قلع و روی نزدیک به دو هفته است حجم تقاضای زیادی را تجربه نکرده‌اند.

مسیر متفاوت آلومینیوم
قیمت‌ آلومینیوم در یک ماه گذشته تقریبا در مسیر صعود قرار داشت. به نظر می‌رسد حجم تولید این فلز در اقصی‌نقاط جهان به نسبت تقاضا کاهش محسوسی یافته است تا جایی که هم‌اکنون موجودی انبارهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به کمترین حد در یک سال گذشته رسیده است. این در حالی است که هم‌اکنون بازارهای داخلی نیز با کاهش موجودی انبارها رو‌به‌رو هستند، چشم‌انداز قیمت‌ها مثبت است و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت این روند صعودی ادامه یابد. البته ناگفته نماند با توجه به رکود فعلی بازار، پتانسیل رشد بهای این فلز تضعیف‌شده و به نظر می‌رسد در میان‌مدت قیمت‌ها در مسیر متعادل شدن قرار گیرد.

روی و پتانسیل صعود
قیمت روی دو هفته‌ای می‌شود که به صورت عمومی در مسیر کاهش نسبی قرار گرفته است، البته این در شرایطی است که موجودی انبارهای روی نزدیک به یک‌سال‌ونیم در مسیر نزولی قرار داشته و هم‌اکنون در کمترین سطح در 3 سال گذشته ایستاده است. با توجه به افزایش عمر معادن روی در اقصی نقاط جهان‌، کاهش عیار و مشکلات دستیابی به مواد معدنی در کنار افزایش هزینه فرآوری، شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت تمام شده هستیم. بنابراین کاهش دو هفته‌ای قیمت این فلز در بازارهای جهانی موقتی بوده و پتانسیل صعود قیمت فلز روی کماکان قوی‌تر است.

قلع تا هدف فاصله دارد
با اینکه قلع نزدیک به یک ماه است که با کاهش قیمت رو‌به‌رو شده، اما همچنان در بازار داخلی خریداری ندارد و معامله‌گران در انتظار کاهش بیشتر این فلز و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی‌اش هستند.
به گفته فعالان بازار، این رکود برای قلع لازم است؛ چرا که اگر معامله‌گران به قیمت غیر‌منطقی این فلز پی نمی‌بردند، این فلز مرز 100 هزار تومان در هر کیلو را نیز می‌شکست، آن وقت کنترل بازار این فلز، کار مشکلی می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید