171126

استقلال؛ هر ۸ روز، یک بحران/ از دعوا‌های بازی با فولاد تا ماجرای دیاباته و محرومیت فکری

از زمان روی کار آمدن کادر فنی جدید در استقلال، این تیم به طور تقریبی هر ۸ روز یک‌بار بحران جدید را به چشم دیده است و همین مسئله قطعاً روی روند تاکتیکی آبی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

استقلال مقابل پیکان پیروز نشد تا انتقادات فراوانی را بابت سبک تاکتیکی خود پذیرا شود. اغلب کارشناسان توجیه خراب بودن زمین چمن را نپذیرفته‌اند و برخی از مربیان خود این تیم هم معترف هستند کیفیت پایین زمین مشکلی بود که هر دو تیم با آن دست و پنجه نرم کردند بنابراین نمی‌توان مدعی شد پیکان از وضعیت مذکور استفاده کرده است. از طرف دیگر، نرسیدن استقلال به دروازه پیکان و زهردار نبودن حملات این تیم (حداقل تا اواخر نیمه دوم) ضعف تاکتیکی دیگر است که اهل فن به آبی‌پوشان وارد می‌کنند و محمود فکری اگر می‌خواهد از وضعیت مذکور خلاص شود، باید هرچه سریع‌تر فکری به حال این مشکل فنی بکند.
در اینکه استقلال مشکلات تاکتیکی دارد کوچک‌ترین بحثی وجود ندارد و این مسئله نیز کاملاً روشن است که در پایان فصل همه چیز فقط با معیار رتبه این تیم در جدول رده‌بندی سنجیده خواهد شد، ولی در عین حال باید توجه داشت از زمان روی کار آمدن کادر فنی جدید در استقلال، این تیم به طور تقریبی هر ۸ روز یک‌بار بحران جدید را به چشم دیده است و همین مسئله قطعاً روی روند تاکتیکی آبی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.
از ماجرای پنجره تا داستان استرا
محمود فکری روز شانزدهم مهرماه به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شده و جانشین مجید نامجومطلق شد. او در حالی این سمت را احراز کرد که باشگاه مدیرعامل نداشت (و هنوز هم ندارد) و پنجره نقل‌وانتقالات نیز بسته بود. از طرف دیگر بحث شکایت استراماچونی هر روز جدی‌تر می‌شد و فکری آنقدر تجربه داشت که بداند بلافاصله پس از صدور حکم اولیه در مورد دستمزد مربی ایتالیایی، حاشیه‌های آن به داخل تیم هم کشیده خواهد شد. اتفاقی که در نهایت رخ داد و البته هنوز به طور کامل مرتفع نشده است. پنجره نقل‌وانتقالات نیز اگر چه باز شد، ولی اجازه نداد سرمربی آبی‌ها در هفته اول از مهره‌های جدید خود استفاده کند.
جدایی کریمی
هنگامی که محمود فکری به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد، برخی از مسئولان باشگاه این وعده را به او دادند تحت هر شرایطی زمینه برای حفظ دیاباته، میلیچ و علی کریمی را فراهم خواهند کرد. البته بازیکنان خارجی حفظ شدند، ولی هافبک طراح آبی‌پوشان با پیشنهاد خوب قطری‌ها وسوسه شده و از استقلال رفت تا این تیم یکی از بهترین مهره‌های خود در میانه میدان را از دست بدهد و طی همین چهار بازی سپری شده از فصل جدید غیبت او تا حد قابل ملاحظه‌ای به چشم بیاید.
دعوا‌های بازی با فولاد
فصل جدید با چند روز تأخیر آغاز شد و استقلال در اولین مسابقه خود به پیروزی رسید تا همه چیز پس از پایان هفته اول گل و بلبل باشد، ولی حاشیه‌های بازی با فولاد و دعوا‌های رخ‌داده در اهواز به معنای واقعی کلمه آبی‌پوشان را درگیرکرد و انصافاً کم‌تجربگی خود محمود فکری نیز در این مسئله کاملاً مؤثر بود. جنجال‌های هفته دوم انرژی بسیار زیادی از استقلال گرفت و دردسر‌های فراوانی ایجاد کرد که اصلی‌ترین تبعات آن را در بازی با پیکان و با سکونشینی سرمربی آبی‌پوشان شاهد بودیم.
ماجرا‌های دیاباته
اگرچه شیخ دیاباته در فصل گذشته بهترین و درعین‌حال یکی از کم حاشیه‌ترین بازیکنان استقلال بود، ولی تا اینجای کار به صورت خواسته و ناخواسته عامل اصلی دو بحران برای آبی‌ها بوده است. درگیری او با محمود فکری در دقایق پایانی بازی با فولاد موجب شد برای اولین بار در فوتبال ایران هم اخراج موقت را بچشد و بدیهی است کنار گذاشته شدن این بازیکن حتی برای یک روز هم که باشد، بازتاب رسانه‌ای فوق‌العاده وسیعی ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، مصدومیت او قبل از بازی با پیکان و اعلام غیبت یک ماهه این بازیکن شوک بسیار بزرگی بود که کادر فنی آبی‌ها در ابتدای هفته جاری با آن مواجه شدند و حالا چاره‌ای جز کنار آمدن با این واقعه تلخ ندارند.
محرومیت سرمربی
داستان‌های بازی با فولاد و تصویری که از محمود فکری پس از پایان این مسابقه منتشر شد، زمینه برای محرومیت یک‌جلسه‌ای سرمربی استقلال را فراهم کرد و البته خود کرده را تدبیر نبود. بدون شک عدم حضور فکری در کنار زمین هنگام جدال با پیکان نقش بسزایی در پیروز نشدن شاگردان او ایفا کرد و این تجربه بسیار گرانی برای مرد شماره یک استقلال بود تا از این به بعد بسیار بیشتر مراقب رفتار خود و دوربین‌های روشن باشد.
هر ۸ روز، یک بحران
با توجه به مواردی که برشمردیم و ملاک قرار دادن روز انتخاب محمود فکری به عنوان سرمربی جدید استقلال، می‌توان گفت این تیم تقریباً هر ۸ روز یک بحران را تجربه کرده و البته گاهی اوقات با چند مشکل به صورت همزمان درگیر بوده است. بدون شک طرح چنین مواردی به معنای سلب مسئولیت کردن از محمود فکری نیست و اتفاقاً خود این مربی در برخی از مشکلات یا مؤثر بود و یا می‌توانست به مراتب بهتر عمل کند، ولی با توجه به دیر استارت زدن استقلال و برخی موارد که خارج از اراده سرمربی این تیم برای کل مجموعه دردسر ایجاد کرد، می‌توان امیدوار بود با آرام شدن فضا و فروکش کردن بحران‌ها، مشکلات تاکتیکی استقلال نیز کاهش پیدا کند البته به شرطی که کادر فنی نسخه‌های خوبی برای حل این دردسر‌ها بپیچند.

دیدگاهتان را بنویسید