170847

جنگ قره باغ : نیروهای آذربایجان وارد لاچین شدند

بر اساس توافقنامه صلح بین مقامات آذربایجان، ارمنستان و روسیه قرار بر این شده است که منطقه لاچین 1 دسامبر به آذربایجان تحویل داده شود. بر این اساس نیروهای آذربایجان...

باکو اعلام کرده است که ارتش آذربایجان وارد منطقه لاچین شده است، این آخرین منطقه مورد درخواست آذربایجان از سه منطقه مورد نظر به عنوان بخشی از مناطقی است که در قرار داد آمده است که باید پس از شش هفته جنگ بر سر منطقه باغ کوهستانی به آذربایجان تحویل داده شود.
وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه ای گفت:
"واحدهای ارتش آذربایجان از اول دسامبر وارد منطقه لاچین شدند" اسن بر اساس توافق نامه ای است که 9 نوامبر توسط ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شده است.
این وزارتخانه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می دهد یک تانک پرچم آذربایجان را به پرواز در آورده و ستونی از کامیون ها را در امتداد جاده هدایت می کند.
در اوایل دهه 1990 آذربایجان در جریان جنگ با ارمنستان، در حالی که در میان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به کشورهای مستقل شده تقسیم شده بود، کنترل لاچین را از دست داد.
لاچین منطقه ارتباطی استراتژیک بین المللی ارمنستان و مناطق تحت سلطه ارامنه در قره باغ بوده است.
ارمنستان موافقت کرده است که پس از تقریباً سه دهه اشغال به عنوان بخشی از توافق نامه صلح با میانجیگری روسیه در 9 نوامبر، اقدامات نظامی در قره باغ و اطراف آن را متوقف کرده است، سه منطقه مهم قره باغ که در اشغال نیرو های ارمنستان بوده است شامل آغدم، کالباجار و لاچین را به آذربایجان تحویل بدهد. ارمنستان پس از جنگ های گسترده 1990 این مناطق را بر عهده گرفتند.
آغدم در 20 نوامبر و کالباکار پنج روز بعد از آن به آذربایجان پیشتر واگذار شده بودند.
تقریباً 2،000 حافظ صلح روسی به عنوان بخشی از توافق نامه آتش بس به منطقه انتقال داده شده اند، این مناطق شامل کریدور لاچین است که مسیر زمینی میباشد که ارمنستان را با قره باغ متصل می کند.
این توافق نامه همچنین به طرفین این ضمانت را داده است که با امنیت بالا تجارت داشته باشند و برای این عمل هیچ محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده است.
ارمنی های قره باغ از آنجا که نیروهای آذربایجان و غیرنظامیان آذری در جنگی که در سال 1994 با آتش بس قدرت خود را در قره باغ از دست دادند این منطقه را با حمایت ارمنستان اداره می کردند.
روسیه روابط گسترده ای با هر دو کشور جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد اما بهتر است که بدانیم که روسیه پیمان امنیتی مهمی نیز با ارمنستان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید