170624

تزریق ۶۷ میلیون دُز واکسن علیه بیماری‌های طیور

حیدری رئیس اداره بهداشت طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به انواع بیماری‌های طیور گفت : بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی طیور است که ۲۵۰ گونه پرنده به این بیماری حساس هستند و در برخی طیور موجب مشکلات تنفسی و در برخی دیگر با فلج سیستم عصبی همراه است.
او گفت : بیماری نیوکاسل سابقه ۵۰ ساله دارد که واحد‌های صنعتی در دوره ۴۵ روزه ۳تا۴بار علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
او افزد: بیماری دیگر پرندگان که در فصل سرد سال بروز می‌کند بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که پرندگان وحشی در بدن خود دارند، با ان سازگار شده و تحت تاثیر بیماری قرار نمی‌گیرند، اما می‌توانند این بیماری را از جایی به جای دیگر منتقل کنند.
رئیس اداره بهداشت طیور دامپزشکی استان ادامه داد: این پرنده‌های وحشی در ارتباط با پرندگان محلی و بومی مانند ماکیان باعث مرگ و میر ان‌ها می‌شوند.
حیدری با اشاره به علایم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: قطع اشتها، قطع تولید، سیاه شدن تاج و خون ریزی در ساق پا از نشانه‌های این بیماری است.
او با بیان اینکه امسال تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه مشاهده نشده است، افزود: در سال ۹۵ در استان کرمانشاه ۱۹ روستا درگیر این بیماری شدند و در سال ۹۶ نیز ۷ کانون انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی شد.
حیدری گفت: در سال ۹۷ کانون بیماری آنفلوانزا در استان نداشتیم، اما در سال ۹۸ دو کانون در استان کرمانشاه شناسایی شد که در مجموع در این سال‌ها حدود ۵ هزار قطعه مرغ به علت ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم سازی شده است.
رئیس اداره بهداشت طیور دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده ردپای وانت‌های دوره گرد در انتقال این بیماری دیده شده، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم در فصل سرد سال به هیچ‌وجه از وانت‌های دوره گرد بوقلمون، مرغ محلی و سایر طیور را خریداری نکنند و روستاییان نیز پرندگان خانگی را با ایجاد فنس در محل مناسبی محصور کنند تا با پرندگان وحشی ارتباطی نداشته باشند.
حیدری به فعالیت ۷۰۰ واحد صنعتی تولید مرغ گوشتی در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در ۸ ماهه امسال ۲۰ میلیون قطعه مرغ گوشتی در استان تولید شده است.
او افزود: در سال گذشته نیز ۳۴ میلیون قطعه مرغ گوشتی در استان کرمانشاه تولید شد .

دیدگاهتان را بنویسید