170543

یک پهنه معدنی دیگر در خراسان جنوبی آزادسازی می شود

دنیای معدن - سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: یک پهنه معدنی دیگر با مساحت بزرگی از استان بهمن ماه امسال از طریق سامانه کاداستر برای سرمایه گذاران آزادسازی خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، حجت ایمان طلب روز دوشنبه افزود: ۲ مورد آزادسازی پهنه معدنی در برنامه امسال بوده است که دوم آذر ماه جاری یک پهنه در قالب ۱۲۱ محدوده معدنی به وسعت یک هزار و ۹۲۴ کیلومتر از طریق سامانه کاداستر برای سرمایه گذاران جدید آزادسازی شد.

وی اظهار داشت: این محدوده های معدنی در سامانه اینترنتی کاداستر معادن به آدرس http://cadastre.mimt.gov.ir درج شده است و متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه معدن می توانند از زمان اعلام ثبت نام با مراجعه به این سامانه نسبت به ثبت درخواست و پیگیری های بعدی اقدام کنند.

وی تعیین تکلیف و فعال سازی معادن راکد و غیرفعال همچنین شناسایی ذخایر جدید معدنی به منظور افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال را از برنامه های سازمان صمت در سال جاری عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک مرحله مزایده برای واگذاری ۳۶ محدوده معدنی در استان برگزار شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در این مدت از طریق مزایده عمومی ۱۳ محدوده و از طریق ماده ۸۳ نیز ۱۰ محدوده به سرمایه گذاران واگذار شده است که امیدواریم شاهد توسعه فعالیت ها در این بخش باشیم.

وی بیان کرد: در مجموع از مزایده های انجام شده، ۱۵ معادن شامل بنتونیت، زغالسنگ، سیلیس، سنگ لاشه، کرومیت، گچ، گرانیت، مرمر و مرمریت در شهرستان های طبس، سربیشه، بیرجند، قاینات، نهبندان و درمیان از طریق مزایده عمومی واگذار می شود.

ایمان طلب گفت: همچنین ۲۱ محدوده معدنی دارای گواهینامه کشف ماده معدنی پرلیت، بنتونیت، توف، خاک صنعتی، سنگ لاشه، کائولن، گرانیت و مرمریت در شهرستان های بیرجند، فردوس، طبس، نهبندان، سربیشه و خوسف از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

خراسان جنوبی با ۶۵۷ پروانه بهره برداری معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن، در حوزه ذخیره رتبه هفتم کشور و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین در هفت ماه امسال این استان رتبه اول صدور پروانه اکتشاف، رتبه دوم صدور پروانه بهره برداری و رتبه سوم گواهینامه کشف را در کشور به دست آورد.

با انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی که از سال ۹۲ در خراسان جنوبی آغاز شد و شناسایی ظرفیت های معدنی در عمق زمین تاکنون ۲۰۰ نقطه امیدبخش معدنی با مساحت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع حاصل مطالعات پهنه های اکتشافی در این استان شناسایی شده است.

براساس این نقاط امیدبخش، شرکت ها کارهای اکتشافی را ادامه می دهند و به محض اینکه به پروانه اکتشاف رسید و مشخص شد که چه ماده معدنی وجود دارد، واگذاری از طریق مزایده انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید