170414

آیا جهش ویروس کرونا می‌تواند اثر واکسن‌ها را کاهش دهد؟

دانشمندان تلاش می‌کنند تا یک واکسن موثر علیه کرونا تولید کنند، اما یک سویه جهش یافته اخیرا کشف شده ممکن است اثر بخشی برخی را کاهش دهد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ‏، در حالی که دنیا برای تولید واکسن کرونا تلاش می‌کند، برخی از دانشمندان هشدار می‌دهند که در صورت پیشرفت سریع ویروس کرونا می‌تواند اثر بخشی واکسن کاهش یابد؛ بنابراین، یک نسخه جهش یافته از ویروس، N۴۳۹K، که از تابستان سال ۲۰۲۰ در اسکاتلند شروع به گردش می‌کند، متعاقبا به طور مستقل در سرزمین اصلی اروپا و آمریکا کشف شد.
لوفیگارو به نقل از فرانسوا بالوکس، استاد ژنتیک در دانشگاه کالج لندن گفت: "تعداد زیادی ویروس کرونا در جهان در گردش است و بنابراین جهش‌های زیادی وجود دارد. "، اما هیچ جهشی مزیت تکراری بارزی با توجه به کار ما ندارد و به نظر می‌رسد که از یک زمینه مطلوب بهره‌مند شده است. "
ویژگی خاص جهش N۴۳۹K این است که بر روی یک منطقه بسیار حساس از ویروس تأثیر می‌گذارد: پروتئین Spike که به آن اجازه می‌دهد از طریق گیرنده‌های سلولی از نوع ACE۲ وارد سلول‌های انسانی شود. این جایی است که آنتی بادی‌های خنثی کننده خود را متصل می‌کنند.
"چندین مطالعه نشان داده است که آنتی بادی‌های خنثی کننده می‌توانند تا شش ماه پس از ابتلا در بدن باقی بمانند. اما اگر این پروتئین اصلاح شود، آنتی بادی‌ها دیگر آن را تشخیص نمی‌دهند، یا کمتر محافظت می‌کنند، یا دیگر به اندازه کافی محافظت نمی‌کنند. "این می‌تواند به این معنی باشد که حتی قبل از استفاده، واکسن‌ها اثر کمتری دارند. پاسکال میلان گفت: "این یک احتمال است که متاسفانه نمی‌توان آن را منتفی دانست. "، اما دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند N۴۳۹K را همراه با سایر جهش‌ها کنترل کند. "بنابراین، بدن علاوه بر تولید آنتی بادی، به اصطلاح پاسخ سلولی ایجاد می‌کند: لنفوسیت‌های T سلول‌های آلوده را برای از بین بردن آن‌ها هدف قرار می‌دهند.
فرانسوا بالوکس اظهار داشت: "مطالعات نشان داده است که تقریبا ۱۷ سال پس از آلودگی به سارس، بدن پاسخ سلولی را به یاد می‌آورد. بدون آنتی بادی‌های خنثی کننده، پاسخ کمی کندتر است و از بروز برخی علائم جلوگیری نمی‌کند. اما می‌تواند برای جلوگیری از اشکال شدید کافی باشد. " به نوبه خود، تیمی از دانشمندان موسسه کارولینسکا (سوئد) درباره تمام داده‌های موجود در ادبیات علمی در مورد ایمنی سلولی به کرونا بحث کردند.
ماریون هامبرت، نویسنده مشترک این اثر، به فیگارو گفت: "این مصونیت کاملا موثر به نظر می‌رسد. افرادی که آنتی بادی در نمونه خون خود ندارند حتی ممکن است در برابر عفونت مجدد محافظت شوند. علاوه بر این، احتمالا بخشی از جمعیت از محافظت ناشی از آلودگی به ویروس‌های دیگر بهره مند می‌شوند: ایمنی سلولی در پاسخ به ویروس‌های خاصی غیر از کرونا ایجاد شده است، می‌تواند در برابر اشکال شدید کووید ۱۹ محافظت کند. "
فرانسوا بالوکس توضیح می‌دهد، با این حال، سیستم ایمنی بدن پیچیده است و پاسخ‌های مختلف برای برخی نمی‌توان رد کرد. پاسکال میلان می‌گوید: "هدف اصلی واکسن‌ها ایجاد پادتن خنثی کننده علیه پروتئین اسپایک است، اما پاسخ ایمنی گسترده تری ایجاد می‌کند. " برای قضاوت درباره میزان واقعی این محافظت مدتی طول خواهد کشید. "

دیدگاهتان را بنویسید