170406

غریب پور: شرکت های معدنی در بازار سرمایه چشم انداز روشنی دارند

دنیای معدن -رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: این پیام به بازار سرمایه داده می‌شود که شرکت‌های معدنی آینده‌شان از حالشان خیلی بهتر است و سهامداران به عنوان سهام بنیادی به این شرکت‌ها نگاه کنند.


به گزارش دنیای معدن، خداداد غریب پور معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ریاست هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در حوزه صنایع معدنی با رشد و جهش تولید رو به رو هستیم، گفت: در بعضی از صنایع مثل آلومینیوم با 70 درصد رشد تولید، در حوزه زنجیره آهن با رشد تولید، چهار، هشت و ده درصد و در حوزه کاتد مس با رشد شش درصد مواجه بوده‌ایم. سال جاری در زنجیره معدن و صنایع معدنی خبر‌های خوب و امیدوار کننده‌ای را داریم.

*ایمیدرو فروشنده هیچ سهمی در بازار سرمایه نیست

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت به تاثیر ایمیدرو بر بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: ایمیدرو سازمان دولتی است و بخشی از سهام دولت که مثلا در فولاد مبارکه اصفهان یا شرکت ملی مس است، اختیار فروش این شرکت‌ها در دست دولت و سازمان خصوصی سازی است. بنابراین ایمیدرو فروشنده هیچ سهمی در بازار سرمایه نیست.

وی در عین حال گفت: اما با مدیریتی که ما انجام دایم مس، در حال آماده سازی ورود حدود چهار پنج شرکت به بورس است. در دو ماه اخیر شرکت‌های بزرگ معدنی مانند مس، مبارکه، گل گهر در حوزه معادن و فلزات بازار گردانی کرده‌اند.

غریب پور تاکید کرد: بخش صنعت و معادن رو به رشد است و تحلیل‌های جهانی از افزایش مصرف این مواد خبر می‌دهد و در بازار سرمایه در حوزه فولاد سقف قیمت رقابتی است و دولت در شیوه نامه جدید این سقف رقابتی را به عنوان یک ضرورت لحاظ کرده است و افزایش سرمایه‌هایی هم که ما می‌دهیم نشان می‌دهد که این سهام پر قدرت است و توسعه‌ای هم که در این بخش دارد اتفاق می‌افتد نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان است.

وی با اظهار به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی حدود 24 درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌های این گروه جهانی است، پترو پالایشی‌ها و معدن و صنایع معدنی نقش بسیار مهمی در بازار سرمایه کشور دارند.

رئیس هیئت عامل ایدمیدرو با بیان اینکه شرکت‌های معدنی در بازار سرمایه علاوه بر بازار گردانی، امسال کار بزرگ دیگری هم انجام دادند، عنوان کرد: بیش از 5 هزار میلیارد تومان گل گهر افزایش سرمایه داشت، ملی مس روز دوشنبه 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دارد و شرکت فولاد مبارکه هم به زودی 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد داشت. این افزایش سرمایه‌ها با توجه به ارزش بالایی که این شرکت‌ها دارند، این نوید را می‌دهد که این شرکت‌ها، توسعه‌ای هستند.

وی تاکید کرد: این پیام به بازار سرمایه داده می‌شود که شرکت‌های معدنی ما آینده‌شان از حالشان خیلی بهتر است و سهامداران به عنوان سهام بنیادی به این شرکت‌ها نگاه می‌کنند و این اتفاقات در بازار سرمایه کشور نشان می‌دهد که بازار رو به رشدی است و آینده درخشانی دارد و تولید در شرکت‌های بزرگ ما که سهم بزرگی در ارزش بازاری بورس دارند، در آینده با رشد تولید مواجه خواهد بود.

*اولویت ایمیدرو شناسایی مواد معدنی در کشور است

غریب پور به گزارشی از اقدامات ایمیدرو پرداخت و گفت: در حوزه اکتشافات بی از 650 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی در اختیارمان است و ایمیدرو اولویت خود را بر روی شناسایی مواد معدنی در کشور گذاشته است. ما معتقدیم باید پتانسیل‌های معدنی کشور در اعماق شناسایی شود و سپس به فکر تکنولوژی استخراج این مواد معدنی در عمق باشیم. در عین حال بر روی مباحث پسماند، مصرف انرژی، بهره وری عوامل تولید فعالیت می‌کنیم و با دانشگاه‌ها حدود 219 قرارداد پژوهشی بسته‌ایم.

*تاکنون هیچ یک از واحدهای تولیدی تعطیل و یا کاهش تولید نداشته اند

وی با اشاره به شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌ها تاکید کرد: ما تابع پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و دستورالعمل‌ها و ضوابط را اجرا می‌کنیم و تاکنون هیچ یک از واحدهای تولیدی ما تعطیل و یا کاهش تولید نداشته‌اند. ما نه تنها در واحدهای صنعتی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیز کمک کرده‌ایم. به خصوص اخیرا تمام شرکت‌های معدنی ما اکسیژن خودشان را در اختیار بیمارستان‌های کشور گذاشته‌اند.
منبع: رادیو گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید