169306

مطالعات اولیه ۶ محدوده معدنی در چهارمحال و بختیاری انجام شد

دنیای معدن -رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: مطالعات اولیه ۶ محدوده امیدبخش معدنی در این استان انجام شده است که این محدوده ها در شمال استان واقع در شهرستان های سامان و بن به وسعت ۵۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد.

سجاد رستمی شامگاه شنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این محدوده های امیدبخش معدنی شامل ذخایر طلا، نقره، مس، آهن و منگنز است و از این تعداد سه محدوده امیدبخش معدنی به ایمیدرو واگذار و پروانه بهره برداری آن صادر شده است.
وی یادآور شد: سه محدوده امیدبخش معدنی دیگر در حال سپری شدن مراحل قانونی برای دریافت پاسخ استعلام قرار دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: چهار محدوده معدنی دیگر در شهرستان های کیار، لردگان و کوهرنگ واقع شده است.
وی گفت: محدوده معدنی شهرستان کیار شامل ذخایر مس، کبالت، آهن و روی، شهرستان لردگان دارای ذخایر فسفات و استرانسیوم و شهرستان کوهرنگ شامل ذخایر بیتومین است.
رستمی تاکید کرد: اما مطالعات و واگذاری این ذخایر معدنی به علت قرارگیری در محدوده منطقه حفاظت شده سبزکوه و جنگل های منابع طبیعی و آبخیزداری لردگان هنوز عملیاتی نشده است.
وی با اشاره به فعالیت ۹معدن و ۱۱ کارخانه سنگ شکن و آسفالت در مجتمع معدنی شماره۲ شهرکرد افزود: شن و ماسه فراوری شده به همراه آسفالت تولیدی در این منطقه به علت خلوص آهکی بالا مشتری پسند و بازارپسند است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مصالح ساختمانی تولیدی در این منطقه به علت قیمت مناسب، نزدیک بودن به اصفهان و خلوص آهک بالا، علاوه بر تامین نیاز درون استان به استان همجوار صادر می شود.
وی یادآور شد: با تکمیل جاده دسترسی و تامین برق مجتمع معدنی شماره دو شهرکرد زمینه های کم شدن هزینه ها، افزایش تولید، رشد اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی فراهم خواهد شد.
رستمی اظهار داشت: پس از تامین زیرساخت های مورد نیاز مجتمع معدنی شماره۲ شهرکرد می توان صنایع معدنی با بیس آهک را در این منطقه راه اندازی کرد.
وی با اشاره به انجام ۵۰ درصد از عملیات اجرایی ساخت و تکمیل جاده مجتمع معدنی بیدکل باباحیدر شهرستان فارسان، گفت: این مسیر به طول هفت کیلومتر در سال آینده تکمیل و بهره برداری می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: جاده دسترسی و برق مورد نیاز مجتمع معدنی کژدمی گوشنگلی شهرستان بروجن به زودی تکمیل و زمینه رونق معادن این شهرستان فراهم خواهد شد.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری سال گذشته عبور کامیون از پل تاریخی جونقان را ممنوع کرد که این اقدام علاوه بر ایجاد رکود در معادن فعال این منطقه باعث جلوگیری از توسعه معادن شد.
وی یادآور شد: هم اکنون برای حفظ پل تاریخی جونقان و همچنین رفع مشکل بهره برداران معادن فعال در این منطقه یک طرح جدید به منظور عبور کامیون های معدنی با هزینه ایمیدرو اجرایی می شود.
سالانه به طور میانگین پنج میلیون تن مواد معدنی شامل سنگ لاشه، سنگ نما، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز، سنگ های تزیینی و مواد اولیه سیمان در چهارمحال و بختیاری تولید می شود.

دیدگاهتان را بنویسید