169165

ایمیدرو در حوزه معادن شهرستان خوسف مشارکت کند

دنیای معدن - فرماندار خوسف خواستار مشارکت ایمیدرو در توسعه معادن شهرستان شد و گفت: توسعه سرمایه گذاری در حوزه معادن می تواند در راستای توسعه اشتغال و تسریع در بهره برداری معادن بسیار ارزشمند باشد.

به گزارش دنیای معدن، محمدعلی آخوندی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شهرستان خوسف دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه ای است که با رشد و شکوفایی این ظرفیت ها می توان زمینه توسعه این شهرستان را بیش ز گذشته فراهم کرد.

وی، خوسف را زادگاه بسیاری از بزرگانی از استان و کشور دانست و افزود: ابن حسام عارف و شاعر قرن نهم، خاندان آیت الله عبادی، دکتر شکوهی اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و بزرگانی همچون راشد محصل بوده است.

فرماندار خوسف با اشاره به قابلیت ها و پتانسیل های این شهرستان گفت: خوسف به عنوان قطب کشاورزی و معادن استان شناخته شده و این ظرفیت می تواند به عنوان پیشران توسعه اقتصادی خوسف مطرح باشد.

توسعه صنایع فرآوری در حوزه معادن و کشاورزی خراسان جنوبی افزایش یابد6500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش خصوصی حوزه معادن اعطاء شد36 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه معادن کرمان انجام شده است

آخوندی بیان کرد: 37 معدن فعال در شهرستان خوسف وجود دارد که اشتغال بسیار خوبی را ایجاد کرده و در حال حاضر نیز 3 کارخانه فرآوری در سه معدن طلای کودکان، شادان و مس قلعه زری در حال احداث است.

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت های معادن دهستان قلعه زری به عنوان یکی از اولولیت ها در بخش توسعه معادن در دهستان قلعه رزی مطرح است که ایجاد پست 132 کیلووات برای معادن و تامین گاز از نیازهای معادن شهرستان است.

فرماندار خوسف، خواستار مشارکت ایمیدرو در توسعه معادن شهرستان شد و ادامه داد: توسعه سرمایه گذاری در حوزه معادن می تواند در راستای توسعه اشتغال و تسریع در بهره برداری معادن بسیار ارزشمند باشد.

آخوندی با اشاره به اینکه مجتمع گلخانه ای محمدیه به عنوان بزرگترین مجتمع گلخانه ای استان با داشتن 54 واحد گلخانه ای در مساحت 30 هکتار فعالیت می کند و در طرح نهضت گلخانه ای کارهای اجرایی فاز دوم این گلخانه در حال انجام است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و برگزاری کلاس های آموزشی ویژه این قشر بر پایه اینترنت و صدا و سیما گفت: توسعه شبکه های صدا و سیما و پوشش دهی شبکه تلفن همراه یکی از اولویت های شهرستان در مقطع کنونی است که امیدواریم در این راستا اقدامات بیشتری صورت پذیرد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: در بحث شیوع بیماری کرونا این شهرستان در وضعیت نارنجی است و از روز شنبه اول آذرماه محدودیت های متناسب با این وضعیت در شهرستان اجرایی خواهد شد.

آخوندی از آمادگی همه دستگاه های اجرایی جهت اجرایی شدن این محدودیت ها خبر داد و اظهار داشت: محدودیت ها برای حفظ سلامت مردم است و در این راستا از همه ظرفیت های موجود استفاده خواهد شد.

وی ایجاد شبکه فاضلاب و تصفیه خانه در شهر خوسف را یکی از ضرورت های مرکز شهرستان دانست و افزود: طی مکاتباتی توسط وزیر نیرو به سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت ردیف اعتباری ملی جهت اجرای این پروژه انجام شده اما متاسفانه تاکنون ردیف ملی جهت اجرای این پروژه تعریف نشده است.

فرماندار خوسف هزینه اجرای این طرح را بیش از 80 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت شهر خوسف اجرای این پروژه به عنوان یکی از معضلات بسیار مهم مرکز شهرستان است.

وی ادامه داد: این شهرستان در بخش گردشگری دارای ظرفیت های بسیار مهمی است و با شیوع بیماری کرونا بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان بخش گردشگری شهرستان خسارت وارد شده است.

آخوندی بر تکمیل جاده مواصلاتی خوسف به نای بند تاکید کرد و افزود: با تکمیل این جاده مسیر مواصلاتی به میزان 120 کیلومتر کوتاه تر خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت های بسیار مهمی در بحث گردشگری همچون دق و کویر اکبرآباد، روستاهای هدف گردشگری خور و آرک و بین آباد، مجتمع های زیارتی و مذهبی همچون مزار شاه سلیمان علی، مزار حضرت ابوالقاسم (ع) روستای نصرآباد و مچتمع فرهنگی و مذهبی بلنجیر و آرامگاه ان حسام وجود دارد که با معرفی و ایجاد زیرساخت های لازم میتوان در زمینه گردشگری تحولی در شهرستان ایجاد شود.

فرماندار خوسف اظهار داشت: در بخش کشاورزی ظرفیت های بسیار خوبی در این شهرستان وجود دارد به طوریکه بیش از 8 هکتار پنبه مله، 12 هکتار گل نرگس و یک هزار 650 هکنتار سطح زیر کشت عناب به عنوان سه محصول استراتژیک خوسف و استان شناخته شده می شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار بر لزوم توجه به صنایع فرآوری کشاورزی و معدنی در خوسف تأکید کرد.

حمید ملانوری خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های معدنی بسیار خوبی که در خوسف وجود دارد، احداث و راه اندازی واحدهای فرآوری این کانی ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در بحث محصولات کشاورزی نیز با توجه به این که این شهرستان در تولید عناب و گل نرگس و همچنین گلخانه قابلیت های منحصر به فردی دارد باید به توسعه شرایط موجود و راه اندازی صنایع فرآوری توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید