168993

بهره برداری از معادن سیمان باید متوقف شود

دنیای معدن - عضو شورای شهر گفت: طبق قانون، بهره برداری از معادن سیمان ماسه و شن باید توسط شهرداری متوقف شود.

به گزارش دنیای معدن، حسن خلیل آبادی در گفتگویی؛ افزود: کارخانه سیمان تهران بیش از نیم قرن است که در شهر ری قرار دارد و کارخانه سیمان ری هم در محلی پائین تر از آنجا است. این ۲ کارخانه در شهر ری فعال هستند و محیط زیست با در نظرگرفتن شرایط فصلی و آلودگی هوا باید اقدام به تعطیلی چنین واحد هایی کند.
وی گفت: کارخانه سیمان ری به علت آلایندگی تعطیل شد. واحد ۶ کارخانه سیمان تهران هم باید تعطیل گردد. همه می دانند که سیمان جزو صنایع آلاینده است و از طرفی هم در آنجا معدنی است که از آن برداشت می شود و لازمه برداشت از معدن کند و کاو و انفجار کوه است.
خلیل آبادی افزود: هم اکنون حفره هایی در آنجا به وسعت چند هکتار و به عمق چند ۱۰ متر ایجاد شده است. یعنی کوهی که منظر طبیعی است و در دنیا از آن استفاده می شود و حتی با پسماند کوه درست می کنند در حال از بین رفتن است.
وی گفت: نکته بعدی به آلایندگی این برداشت از کوه مربوط می شود. ماشین آلات و دستگاه ها منبع آلودگی است. حالا می گویند ما موقع برداشت آب می پاشیم مگر آب پاشیدن مانع گردوخاک و مانع ذرات معلق می شود؟
خلیل آبادی افزود: تردد ماشین های سنگین و مختلف در آن منطقه را اگر کنار هم بگذاریم آلایندگی بسیار زیادی ایجاد می کنند. متخصصان می دانند که تولید سیمان و حتی کارخانه سیمان جزو صنایع آلاینده است.
وی گفت: کوه بی بی شهربانو یک کوه تاریخی و میراث فرهنگی بین المللی است. بقعه بی بی شهربانو را از قاره هند و کشور های جنوب شرق آسیا می آیند زیارت می کنند. سه اثر میراثی در آنجا داریم؛ گنبد اینانج و برج نقاره خانه و بقعه بی بی شهربانو که ثبت میراثی شده است.
خلیل آبادی افزود: این ها در حریم بنا های میراثی معدن ایجاد کرده و برداشت می کنند. هر طرف این کارخانه را بگیرید، می بینید به میراث فرهنگی، میراث طبیعی و میراث تاریخی لطمه می زند و آلایندگی ۱۰۰ درصد دارد. یعنی کسی نیست که بیاید بگوید سیمان آلایندگی ندارد.
وی گفت: اگر آلایندگی ندارد چرا وقتی هوا آلوده می شود آن را تعطیل می کنند؟ بخش اعظمی از آلودگی شهر تهران مربوط به صنایع آلاینده است. درباره فعالیت کارخانه سیمان تهران توضیحاتی می دهند و می خواهند آن را توجیه کنند. من خودم کارگرزاده هستم و با بیکاری کارکنان آنجا موافق نیستم، ولی چرا ما آنجا را به یک فضای گردشگری تبدیل نکنیم؟
خلیل آبادی افزود: کارگران این کارخانه باید تا آخر عمرشان با آسم و سرطان ریه زندگی کنند. بهتر است در یک محیط گردشگری امکانات دیگری به آن ها داده شود تا بتوانند از این طریق ارتزاق کنند.
وی گفت: چرا باید اهالی شهر ری با کار های آلاینده و کار هایی که مخل محیط زیست هست برایشان شغل ایجاد شود؟ مگر نمی توانند با گردشگری برای همین کارگر ها شغل ایجاد کنند؟ حرف ما جان و سلامت مردم است و هرگز به دنبال بیکار شدن کارگر ها نیستیم.
خلیل آبادی افزود: ما باید به اقتصاد هم توجه کنیم. اما اقتصاد مناسب و سازگار با محیط زیست و سبز. امروز این اقتصاد در دنیا و شهر ها اجازه فعالیت دارد یعنی کارخانه هایی از این دست باید خارج از شهر بروند، این یک قانون است.
وی گفت: ماده ۶۰ برنامه سوم شهرداری می وید بهره برداری از معادن سیمان ماسه و شن باید توسط شهرداری متوقف شوند. من از شهرداری می خواهم که هر نوع بهره برداری چه در شهر ری و چه در مناطق ۱۸ و ۱۹ که شن و ماسه و سیمان بهره برداری می کنند، متوقف نمایند، چون برای سلامت مردم آلودگی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید