168623

تعیین تکلیف 150 معدن غیرفعال مازندران/ برگزاری مزایده برای واگذاری

دنیای معدن - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن از تعیین تکلیف 150 معدن غیر فعال استان مازندران طی روزهای آینده خبر داد و گفت:

محمدرضا باطنی رئیس خانه صنعت و معدن مازندران در ارتباط با اظهارات احمد حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه شورای معدن استان مبنی بر اینکه معادن غیرفعال مازندران طی۱۵ روز تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: اینکه مسؤولان استانی در این حوزه پیگیر مسائل باشند بسیار خوب است اما مصائب معدن در استان بسیار زیاد است.

وی با اعلام اینکه مشکلات حوزه معدن در دو حوزه بخش دولتی و خصوصی باید حل و فصل شود، تصریح کرد: در حوزه دولتی بروکراسی های حاکم مانع فعالیت معدن کاران شده در حوزه بخش خصوصی چالش های سرمایه گذاری و مشکلات از این دست مانع توسعه معادن در استان شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن اضافه کرد: بسیاری از معادن استان مشکلاتی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و تعدادی از معارضان بومی مواجه هستند.

وی یادآور شد: از طرفی در حال حاضر سرمایه گذاری در معادن استان به دلیل چالش های اقتصادی سخت شده است با این حال باید تلاش کنیم که در این حوزه واقعا تلاش های مناسبی انجام شود.

باطنی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۲۰ معدن در مازندران وجود دارد که کمتر از نصف آنها فعال هستند، افزود: بقیه معادن مشکل دارند که مربوط به معارضان محلی هستند.

سیدمجتبی مرتضوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران نیز در ارتباط با اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت معادن غیرفعال در استان، اظهار کرد: وزارت کشور طی دستوری به استانداران اعلام کرده که نسبت به ساماندهی معادن غیرفعال در استان اقدام شود.

وی تصریح کرد: این موضوع در شورای معدن استان مطرح شده و به سازمان صمت برای عارضه یابی وضعیت معادن استان کمک کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان، خاطر نشان کرد: در این طرح قرار است معادنی که بنا به هر دلیلی نمی تواند فعالیت داشته باشد، سلب صلاحیت می شود.

وی اضافه کرد: نخستین سری مزایده ۲۲ معدن غیرفعال طی این روزها برگزار می شود که در استان مازندران ۱۵۰ معدن غیرفعال داریم که تعدادی از آنها به منابع ملی و منابع طبیعی بر می گردد که به هیچ وجه قابل کار نیست و بقیه به صورت مزایده واگذار می شود.

مرتضوی یادآور شد: تعیین تکلیف معادن استان مازندران طی هفته آینده به استاندار باید ابلاغ شود و چون بیشتر اقدامات حاکمیتی است معاونت معدنی سازمان صمت بیشتر درگیر این موضوع هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعیین تکلیف معادن استان طی ۱۵ روز قابل انجام است، گفت: این طرح طی این مدت شروع نشده قسمت عمده طرح انجام شده و برای ساماندهی این موضوع نیاز به همکاری بهره برداران داریم.

به گزارش فارس، حسینعلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران، در جلسه شورای معدن استان که حدود ۲۰ روز گذشته در استانداری مازندران برگزار شد، اعلام کرد: طبق بررسی های صورت گرفته ۱۸ معدن استان با مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی، دو معدن با مشکلات اوقافی و ۳۶ معدن با اتمام پروانه فعالیت مواجه هستند، ضمن اینکه از صاحبان ۲۲ معدن سلب صلاحیت شده، ۲۶معدن با مشکل عدم انجام تعهدات مواجه هستند و فعالیت ۱۶ معدن نیز به خاطر تنش های ناشی از تعارض محلی متوقف است.

دیدگاهتان را بنویسید