168490

سیمان هست اما گران است/ اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت بازار با کارخانه

دنیای معدن - مشاهدات خبرنگاران فارس از بازار سیمان حاکی از آن است که قیمت بازار این محصول مهم با قیمت کارخانه آن اختلاف بسیار زیادی دارد تا جایی که بعضا تا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم.

به گزارش دنیای معدن، سیمان از مواد اولیه مهم در صنعت ساختمان است که هرگونه تغییری در قیمت آن تأثیر مستقیم بر قیمت سازه های مورد نیازاین صنعت از جمله بتن و تیرچه دارد.

جایگاه رو به بهبود ایران در این صنعت طی چند سال اخیر باعث شده میزان تولید این محصول از نیاز داخل پیشی بگیرد و این امر زمینه صادرات سیمان را فراهم کرده است.

بررسی هزینه های تولید سیمان نشان می دهد که حدود ۷۵ درصد بهای تمام شده صنعت سیمان را هزینه های سربار (هزینه پاکت و بسته بندی، استهلاک، تعمیر و نگهداری، برق، سوخت)، ۲۰ درصد هزینه مواد اولیه و ۵ درصد هزینه را دستمزد تشکیل می دهد.

نهم تیر امسال بود که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در بخشنامه ای اعلام کرد که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت سیمان تیپ یک ۲۰ درصد افزایش می یابد و به این ترتیب قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ یک حداکثر ۲۶۸ هزار تومان تعیین شد.

افزایش قیمت بعدی سیمان در نتیجه افزایش قیمت پاکت رقم خورد و با افزایش قیمت پاکت از ۵۰۰ تومان در سال گذشته به حدود ۳ هزار تومان در سال جاری ۵۰ هزار تومان به قیمت هر تن سیمان افزوده شد.

این موارد تنها افزایش قیمت های رسمی سیمان در سال جاری بوده اند که مسؤولان انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان آن ها قانونی دانسته اند اما بررسی های خبرنگار فارس در استان های مختلف نشان می دهد قیمت این محصول درب کارخانه اعدادی بیشتر از ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است.

قیمت سیمان در بازار چقدر با قیمت درب کارخانه تفاوت دارد؟

در گفت وگوی خبرنگار فارس با کارشناس فروش شرکت سیمان سپاهان قیمت هر تن سیمان تیپ یک (بدون لحاظ کرایه حمل) ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد و برای خریدار باید با در دست داشتن پروانه ساخت و کارت ملی برای دریافت سیمان مراجعه کند.

ناصر محمدی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ یک هر تن ۳۴۳ هزار تومان و تیپ دو هر تن ۳۴۸ هزار تومان است که این قیمت ها بدون لحاظ کرایه حمل و نقل است.

بررسی های میدانی خبرنگار فارس در سطح شهر اصفهان و گفت وگو با فروشندگان حکایت از افزایش قیمت در ماه های اخیر است، یکی از فروشندگان در این رابطه عنوان کرد: سیمان پاکتی تیپ ۲ تا ۱۱ تیر امسال هر تن ۲۳۰ هزار تومان بود و پس از آن به تنی ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت اما در چند روز قبل قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ ۲ به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به این که قیمت سیمان تیپ یک در هر پاکت ۵۰۰ تومان کمتر از سیمان تیپ ۲ است، تصریح کرد: قیمت سیمان فله ای بعد از ۱۱ تیر تنی ۲۴۰ هزار تومان بود و در روزهای اخیر به ۲۵۰ تومان رسید و افزایش قیمت سیمان پاکتی به دلیل افزایش قیمت پاکت بوده است.

پیگیری های خبرنگار فارس در استان آذربایجان شرقی نیز وضعیت مشابهی را در این استان نشان داد. بر این اساس قیمت هر کیسه سیمان در درب کارخانه های آذربایجان شرقی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان که با سود یک هزار تومانی سود عامل و هزینه های تخلیه و بارگیری حمل و نقل حدود 20 تا 21 هزار تومان می رسد اما متاسفانه در بازار در صورت پیدا شدن سیمان از 38 هزار تا 40 هزار تومان است.

طبق بازدید میدانی خبرنگار فارس مازندران از فروشندگان و مصالح فروشی های کوچک و عمده فروشی ها؛ قیمت خرید هر پاکت سیمان از درب کارخانه های سیمان کیاسر یا نکا حدود ۱۷ هزار تومان، قیمت خرید سیمان از خرده فروشی ها در مصالح فروشی های شهر ساری ۲۴ هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان در غرب استان حدود ۳۲ هزار تومان است.

یکی از کارگران کارخانه سیمان نکا می گوید: ما سیمان را درب کارخانه با قیمت هر پاکت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان تحویل می دهیم ( این قیمت درب کارخانه سیمان کیاسر حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است) عاملان فروش به صورت عمده سیمان را خریداری می کنند و با احتساب هزینه های حمل قیمتی را برای فروش تعیین می کنند.

وی اضافه می کند: در تعیین قیمت سیمان در مقصد، مسافت حرف اول را می زند به این معنا که رانندگان در زمان تحویل سیمان کرایه پشت کارتی دریافت می کنند! و این موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده این محصول می شود.

میرمحمد سیدی متخصص و مدیر یکی از کارخانه های دانش بنیان سیمان در استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در این استان گفت: در حال حاضر سیمان پاکتی با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در درب کارخانه به فروش می رسد، این درحالی است که حدود ۴ هزار تومان این مبلغ تنها هزینه پاکت سیمان است، تولیدکننده سیمان باید ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان نقدا برای خرید پاکت سیمان پرداخت کند که این مبلغ اگر تبدیل به سیمان شود خروجی ۲۵ روز تولیدکننده خواهد بود.

سیدی افزود: نرخی که برای سود مصالح فروش در نظر گرفته شده، ۷ درصد است، در حالی که اداره دارایی ۱۵ درصد سود شناسایی می کند و مالیات می گیرد، ضمن اینکه ۳ تا ۴ هزار تومان هم هزینه حمل یک پاکت سیمان است، کارگری که اقدام به تخلیه بار می کند به ازای هر پاکت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان دستمزد می گیرد و این هزینه ها موجب شده که سیمان با قیمتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان (بسته به انصاف فروشنده) به دست مصرف کننده برسد.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام تخلیه بار نیز به دلیل اینکه گاها ماشین های سنگین در طول روز اجازه ورود به داخل شهرها را ندارد و یا با طرح ترافیک مواجه می شود، ناچار هستند هزینه تخلیه شب را که ۳۰ درصد اضافه تر است، آن را هم پرداخت کنند.

حمل و نقل سیمان هزینه بر است

یک فروشنده مصالح ساختمانی نیز با اشاره به هزینه های حمل و نقل و تخلیه سیمان می گوید: حمل و نقل سیمان هزینه بر است و فروشنده باید هزینه ای را بابت حمل و نقل و تخلیه بار به دلال بدهد که این مسئله موجب افزایش قیمت از درب کارخانه تا مصرف شده است.

مراد شمسی افزود: صنعت سیمان با زندگی آحاد جامعه سر و کار دارد هم اکنون علاوه بر کارگران فعال در معادن و واحدهای تولیدی، عده بسیاری به صورت غیرمستقیم از این صنعت امرار معاش می کنند، هرچه برای رونق و شکوفایی این صنعت بهتر برنامه ریزی شود، به سود تولیدکننده و مصرف کننده است.

وی ادامه داد: از همه این مسائل که عبور کنیم، یکی از چالش های جدی این است که به دلیل نبود نظارت هر فروشنده و دلالی به هر میزان که بخواهد پاکت سیمان را به فروش می رساند، هیچ برخوردی هم با این افراد نمی شود، امروز قیمت یک پاکت سیمان از ۲۳ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان در برخی شهرها متغیر است و هیچ دلیل و توجیهی بر آن وجود ندارد.

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به ماجرای قیمت سیمان در بازار

الهام آزاد، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این رابطه عنوان کرد: پرونده ای در این کمیسیون مطرح بود که بر اساس آن تولیدکنندگان سیمان در تأمین مواد اولیه مشکل داشتند و ماشین هایی که خریداری کرده بودند در گمرک مانده بود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار بود سیمانی ها صد دستگاه ماشین سنگین استوک که حدود ۳ سال کار کرده بودند وارد کنند اما به دلایل بی اساس این خودروها در گمرک مانده اند و اجازه استفاده از آن ها داده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید