168291

70درصد صادرات استان زنجان مواد معدنی است/ مردم ماهنشان هیچ سودی از معادن نمی برند

دنیای معدن - رئیس قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان با اشاره به اینکه 70 درصد صادرات استان به استخراج های معدنی سرب و روی اختصاص دارد، گفت: مردم ماهنشان هیچ سودی از معادن نمی برند.

مهدی برجی امروز از زنجان با اشاره به معادن موجود در استان زنجان اظهار کرد: استان زنجان به واسطه معادن سرب و روی غنی و بزرگی که در شهرستان ماهنشان وجود دارد به قطب روی کشور تبدیل شده است.

رئیس قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان در مورد معادن سرب و روی زنجان گفت: همچنین 70 درصد صادرات استان به استخراج های معدنی سرب و روی اختصاص دارد.

وی در رابطه با ظرفیت های شهرستان ماهنشان که یکی از مناطقی است که در آمد بالایی را در حوزه استخراج های معدنی دارد، تصریح کرد: در این شهرستان روستاهایی وجود دارند که در همسایگی معادن از نظر امکانات و زیرساخت ها در فقر و کمبود به سر می برند.

برجی با اشاره به کمبود امکانات و مشکلات ایجاد شده برای روستاها و ساکنان در همسایگی معادن ماهنشان افزود: حتی برای استخدام کارگر هم از نیروهای جوان آن منطقه استفاده نمی شود و به نظر می رسد سهم شهرستان ماهنشان از استخراج معادن تنها کمبود آب شیرین، از بین رفتن آسفالت جاده ها و مسیرهای مواصلاتی و همین طور نبود امکانات مهم خدماتی و بهداشتی است.

رئیس قرارگاه شهید احمدی روشن ماهنشان ادامه داد: متاسفانه تا به امروز نه تنها مردم از وجود این معادن بهره ای نبرده اند، بلکه حتی این معادن باعث از بین جاده ها و افزایش تصادفات در منطقه شده است.

وی با اشاره به قانونی که در آن گفته شده یک درصد از سود معادن باید صرف عمران و آبادانی مناطق حاشیه آن شود، تصریح کرد: این قانون تاکنون در ماهنشان اجرا نشده و مردم منطقه در محرومیت به سر می برند که نماینده شهرستان ماهنشان در مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه عزم جدی داشته و در راستای احقاق حق مردم منطقه تلاش کند.

برجی با اشاره به اینکه معادن موجود در منطقه برای شهرستان سود آور نیست، گفت: سؤال مهم دیگری که از مسؤولان باید پرسید این است که معادن در ماهنشان با این حجم فعالیت و ثروت آفرینی، چرا نباید برای مردم این شهرستان سودآوری داشته باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید