167375

عضو کمیسیون صنایع مجلس: گرانی فولاد با توجه به تولید بالای آن در کشور پذیرفتنی نیست

دنیای معدن - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: گرانی فولاد با توجه به تولید بالای آن در کشور پذیرفتنی نیست و دولت در زمینه مدیریت بازار این محصول ضعیف عمل کرده است.

لطف الله سیاهکلی در قزوین در مورد دلایل گرانی های اخیر سیمان و فولاد در کشور اظهار داشت: گرانی فولاد با توجه به تولید بالای آن در کشور پذیرفتنی نیست و دولت در زمینه مدیریت بازار این محصول کاهلی و سستی دارد و متأسفانه ضعیف عمل کرده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید و عرضه فولاد و سیمان در کشور نسبت به تقاضا بیشتر است، اضافه کرد: هیچ کمبودی در تولید فولاد نداریم و در فولاد بیشتر از 2 برابر مصرف تولید داریم. ضمن اینکه فولاد محصولی است که کمترین وابستگی را به ارز دارد و مواد اولیه، نیروی انسانی و انرژی ارزان لازم برای تولید آن از داخل کشور تأمین می شود.

سیاهکلی با ذکر اینکه در بحث های اقتصادی کلیدواژه عرضه و تقاضا همیشه معیار اصلی قضاوت است، ادامه داد: با این حال مردم و فعالان اقتصادی از ما می پرسند چرا با وجود اینکه در حوزه فولاد عرضه چند برابر تقاضاست، این محصول چرا دوباره گران شده است؟ آن هم محصولی که وابستگی ارزی آن کمتر از 3 درصد است.

گرانی فولاد به دلیل سیاست گذاری ناقص در زنجیره تولید و عرضه است عرضه کافی در بورس کالا، آسان ترین راه تعادل قیمت/ فولادسازان با عرضه محدود به گرانی فولاد دامن زدند رئیس اتحادیه فروشندگان آهن: هیچکس پاسخگوی گرانی فولاد و آهن نیست

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس دلیل اصلی گران شدن فولاد را نبود نظارت دولت بر چرخه توزیع آنها دانست و گفت: متأسفانه با وجود اینکه نظارت بر چرخه توزیع کالاهای راهبردی مانند فولاد یکی از وظایف مهم دولت است، اما دولت در این حوزه تحرک لازم را ندارد. یکی از دلایل این کم تحرکی هم این است که حوزه صنعت برای چند ماه وزیر نداشت و مدیریت بازار در این مدت به شدت تضعیف شد.

سیاهکلی ادامه داد: باید ساماندهی بازار فولاد جزو برنامه های اصلی وزیر جدید صمت باشد؛ چرا که ساماندهی این بخش می تواند به ساماندهی بازار مسکن، خودرو و سایر محصولات وابسته به فولاد کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید