166353

با افزایش ذخایر معدنی؛ نخلک پیر جانی دوباره گرفت

دنیای معدن -میزان ذخیره قطعی معدن سرب نخلک از ۴۲۶ هزار تن به یک میلیون و ۵۰ هزار تن افزایش یافت.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، عارف باقری؛ مدیر نظارت مجتمع معدنی سرب نخلک با بیان این مطلب گفت: از آنجاییکه اکتشاف از اصول و راهبردهای اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بوده و با توجه به ابلاغ نقشه راه و برنامه های مدون به تمامی واحد های زیر مجموعه ایمپاسکو جهت توسعه ی کمی و کیفی امور اکتشاف، مجتمع معدنی سرب نخلک موفق به دریافت گواهی کشف و ثبت ذخیره ی قطعی یک میلیون و پنجاه هزار تنی شد.

باقری در ادامه افزود: با توجه به سرمایه گذاری و برنامه ریزی میان مدت انجام شده توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، میزان ذخائر قطعی معدن نخلک از رقم ۴۲۶ هزار تن به یک میلیون و ۵۰ هزار تن افزایش یافت و شاهد رشد ۲٫۵ برابری در میزان ذخایر این معدنی قدیمی هستیم.

مدیر نظارت مجتمع معدنی سرب نخلک خاطر نشان کرد: این افزایش حجم ذخیره تنها در بخش اول رونمایی از ذخائر اکتشافی معدن نخلک است و با تکمیل زنجیره اکتشاف، به زودی شاهد افزایش ذخیره ماده معدنی تارقم تقریبی ۶ میلیون تن نیز خواهیم بود.

باقری با اشاره به لزوم توجه به توسعه ی همگون اکتشاف همزمان با نگاه به تولید و استخراج، از ابتدای واگذاری راهبری مجتمع از سال ۹۶ و تاکنون علاوه بر تهیه انواع نقشه های زمین شناسی، توپوگرافی، تکتونیکی، بکار گیری انواع روش های ژئوفیزیکی در عمق، با استفاده از توان فنی و مهندسی تیم اکتشاف مجتمع، بالغ بر ۱۲ هزار متر حفاری مغزه گیری و حفر ۲ هزار متر مکعب ترانشه و استقرار ۶ دستگاه حفاری در محدوده های دارای پتانسیل مجتمع صورت پذیرفته تا همزمان با افزایش میزان تولید، دغدغه ای بابت تامین خاک و خوراک و تامین آتیه مجتمع نداشته باشیم.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۹ نیز معدن چاه خربزه نیز که در ۱۱ کیلومتری مجتمع معدنی سرب نخلک قرار دارد، نسبت به اخذ گواهی کشف سرب و روی از مراجع ذیصلاح اقدام کرده است.

گفتنی است مجتمع سرب نخلک در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق نائین و ۴۵ کیلومتری شمال شرق انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران و در استان اصفهان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید