165464

آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا

لاری: پیش بینی می‌شود تا آخر پاییز اولین آزمایش بر روی نمونه انسانی انجام شود.

به نقل از «مهر»، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با آخرین وضعیت ساخت واکسن ایرانی کرونا، اعلام کرد که نتایج آزمایش‌های حیوانی خوب بوده و پیش بینی می‌شود تا آخر پاییز اولین آزمایش بر روی نمونه انسانی انجام شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت:« البته ساخت واکسن کرونا زمان بر است و قرار نیست به یکباره همه بتوانند از این واکسن استفاده کنند. بنابراین، پیش بینی می‌شود حداکثر ۲۰ درصد جمعیت به واکسن دسترسی داشته باشند. بهترین رعایت، همان استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی است.
در مورد افزایش تست کرونا، مشکل مهم در این بین، پیگیری وضعیت افراد مثبت است. وی از اتصال آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی به سامانه کرونا خبر داد و افزود که از طریق سامانه ماسک، بیماران مثبت ردیابی می‌شوند.
کنترل این بیماری فقط با وزارت بهداشت نیست و همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم کرونا را کنترل کنیم. انتظار می‌رود مردم با تغییر سبک زندگی، از این نوع زندگی خود لذت ببرند.
پرسنل بیمارستان‌ها جدا از مردم نیستند و هنگامی که درگیر بیماری می‌شوند و به مرخصی استعلاجی می‌روند، باید در قرنطینه بمانند و این مشکلات، کار ما را سخت‌تر می‌کند. فعلاً برای این بیماری نه دارو وجود دارد نه واکسن. این بیماری مدت‌ها با ما خواهد بود و بهتر است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به زندگی خودمان ادامه دهیم.
اینکه بخواهیم همه مشاغل را ببندیم، با توجه به مشکلات اقتصادی، شدنی نیست و سیاست ما ایجاد محدودیت‌ها، شهرستان به شهرستان است.فعلاً بر روی ۴۳ شهرستان متمرکز شده ایم و در تهران هم این محدودیت‌ها به طور جدی دنبال و تا آخر آبان اعمال می‌شود.

اگر نخواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم، شرایط خوبی نخواهیم داشت. آمارهای فوتی تکان دهنده بود و همین مسائل باعث شد تصمیمات جدیدی اتخاذ شود. لذا، ا نتظار داریم تصمیمات با شرایط بحرانی مطابقت داشته باشد.۶۹۴ بیمارستان کشور درگیر بیماران کرونایی شده اند. حدود ۳۱ تا ۳۲ هزار نفر از ۱۳۳ هزار نیروی پرستاری کشور مبتلا به کرونا شده اند. یعنی اینکه ۲۵ درصد نیروهای پرستاری خودشان کرونایی شده اند و این مسئله با توجه به کمبود نیرو، مشکلات را تشدید می‌کند.

برای یک تخت آی سی یو نیاز به ۳ پرستار است. تا ۱۵ مهر ۹۹، ۳۱۶۵ پرستار به مرخصی استعلاجی رفته بودند.۲۶ هزار و ۹۶۹ تخت عادی، ۵۹۰۰ تخت ویژه و ۱۸۶۸ تخت ایزوله در این بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

نکته‌ای که در ارتباط با وضعیت اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای کرونا مطرح است، اینکه قرار است بیمه بیکاری نیز از این محل پرداخت شود که با این احتساب، سهم وزارت بهداشت حدود ۷۹۰ میلیون یورو می‌شود که تا کنون ۴۶۴ میلیون یورو آن پرداخت شده است».

دیدگاهتان را بنویسید